Sophämtning utanför säsong
Befinner du dig i ditt fritidshus utöver ordinarie hämtningssäsong och kan du beställa en extrahämtning av sopor mot extra kostnad.
Uppehåll i hämtning
Om fritidshuset inte kommer att användas kan du ansöka om uppehåll i sophämtningen. Ansök senast den 15 april samma år som uppehållet gäller. Du kan bara beviljas uppehåll om du inte använder fritidshuset alls och det tillkommer en administrativ avgift.
Hur ska jag placera mina kärl?
För att vi ska kunna tömma dina kärl behöver du tänka på att kärlen ska stå fritt från staket, bilar och postlåda. Kärlet ska placeras minst 0,5 meter och högst 1,6 meter från vägkanten och tänk också på att lämna ett utrymme på 1 meter mellan kärlen. Ställ undan dina kärl när det inte är tömning, exempelvis på din tomt, i garaget eller i förrådet.

Relaterade formulär:
Hur undviker jag illaluktande kärl på sommaren?
Låt gärna matavfallet rinna av i slasken och lägg tidningssidor i botten på påsen. Vik ihop påsen ordentligt och ställ kärlet på en skuggig plats.
Jag glömde ställa ut mitt kärl i tid, vad gör jag nu?
Anmäl utebliven sophämtning i vårt webbformulär så kan du välja mellan några olika alternativ för hur vi löser situationen.
Relaterade formulär:
Jag bygger ett nytt fritidshus, vad behöver jag göra då?
Då behöver du ansöka om ett nytt abonnemang. Det gör det enklast via vårt formulär "Överlåtelse/ Nytt abonnemang".
Relaterade formulär:
Jag har flyttat/sålt min fastighet. Vad behöver jag göra då?
- Jag har sålt min fastighet
Har du sålt din fastighet behöver du göra en överlåtelse av ditt abonnemang till den nya ägaren, det gäller både hushållssopor och ev. slam/latrinhämtning. Detta sker inte automatiskt vid vid en försäljning utan måste anmälas till oss. Via våra e-tjänster kan du skriva över abonnemanget på den nya ägaren digitalt via formuläret "Överlåtelse/nytt abonnemang". Denne blir då betalningsansvarig för fastighetens avfallstjänster. - Jag bygger nytt
Vid nybyggnation behöver du anmäla detta till oss så att vi kan starta upp ett nytt abonnemang. Det gör du enklast via våra e-tjänster och formuläret "Överlåtelse/Nytt abonnemang".
Om du inte vill utföra ditt ärende via våra e-tjänster kan du skriva ut vår blankett "Överlåtelse/Nytt abonnemang" och skicka in till oss.
Relaterade formulär:
