Gästrike återvinnare verksamhet ska vara kostnadstäckande. Vi är inte vinstdrivande. Intäkterna av taxorna höjs bara när kommunerna tar beslut om det. Förslaget till beslut om justeringar för år 2024 är i snitt* 4,4 % och för de flesta hushåll innebär det 7-10 kr/månad.
*Avgifterna är miljöstyrande och kan justeras både mer och mindre än snittet 4,4 %, vilket då även påverkar justeringen per månad. Ett hushåll kan ha flera olika taxor vilket också påverkar den totala ökningen.
Höjningen inför 2024 behövs för att täcka en del av Gästrike återvinnares kostnadsökningar i form av bl.a inflationen som ger en allmän kostnadsökning, lönerevision, drivmedelspriser, elpriser och ökade behandlingspriser. Verksamheten har också tydliga och stora krav på att förbättra, göra effektiviseringar och spara motsvarande 1,5 % av verksamhetens kostnader. Vi gör allt vad vi kan för att inte höja taxorna och avgifterna mer än nödvändigt.
Mycket har hänt i omvärlden de senaste åren och inflationen är fortfarande hög. Det gör att kostnaderna nu ökar kraftigt och förbundet har gjort en rambudget för 2024 som visar på att det saknas ca 14 mnkr till nästa år för att få en ekonomi i balans. Av de ca 14 mnkr som saknas föreslås att ca 9,4 mnkr ska täckas med ökade taxor och resterande 4,5 mnkr ska täckas genom effektiviseringar, nya affärer och besparingar
Ja, om du inte vill få fakturan via Kivra eller per post kan du enkelt anmäla e-faktura i din internetbank.
Du bestämmer själv vilka fakturor du vill ha din digitala brevlåda. Om du är ansluten till Kivra får du automatiskt din faktura där. Vi hoppas att du vill fortsätta ta emot dina fakturor digitalt och vara med och bidra till en minskad miljöpåverkan. Om du av någon anledning inte vill få post från Gästrike återvinnare i Kivra så kan du enkelt ställa in det när du är inloggad på deras hemsida.
Du får en notis om nya digitala räkningar som inkommit i Kivra. Vid ohanterade fakturor skickas även en påminnelse som notis.
Kivra är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Den post du får är endast från företag och myndigheter som är anslutna till Kivra och som du har en relation till.
Vid infarten till våra återvinningscentraler sitter sensorer som läser av registreringsskylten på bilen. Om din bil är en lätt lastbil och registrerad på ett företag eller ägare av enskilt företag registreras besöket med 360:- exkl moms. En faktura skickas månadsvis till det företag/ägare av enskilda företaget som bilen är registrerad på.
Obs. Om återvinningscentralerna besöks av flera olika bilar från samma företag samlas dessa på samma faktura.
Genom att sortera sitt avfall, gå ner i kärlstorlek och glesa ut hämtningsintervallet kan kostnaderna minska. T.ex. genom att gå ner från 190 l till 140 l kärl med restavfall och glesa ut hämtningen från varannan vecka till en gång i månaden, minskar årskostnaden med 864 kr.
I vår digitala sorteringsguide kan du se vad som ska sorteras som vad.
I trycksaken Så här sorterar du hemma (pdf) får du en snabb överblick över vad som ska sorteras var. Den finns även översatt till flera språk.
På den här sidan kan du läsa mer om hur du lyckas med din sortering av matavfall.
Ett av förbundets övergripande mål är att öka sorteringen och felsorteringar är ett tydligt exempel på det motsatta. Felsorteringar är inte bra för miljön och kvaliteten på avfallet och innebär en merkostnad för förbundet genom onödiga transporter, mer behandlingskostnader och extra arbete för chaufförerna. Felsorteringsavgiften är på 400 kr/kärl/tillfälle.
Det är grundavgifterna som föreslås höjas till år 2024 och hämtningsavgifterna föreslås fortsatt oförändrad för hushåll. Anledningen till att det är grundavgifterna som höjs är bl.a. att grundavgifterna stått stilla i många år (sedan 2018) och behöver nu balanseras mot hämtningsavgiften utifrån kostnadstäckningen.
Vi har nu en miljöstyrd hämtningsavgift där bra sortering lönar sig. Restavfallet utgör 100 % av hämtningskostnaden och matavfallet är kostnadsfritt (0 kr).
Förändringarna nedan avser några typkunder och är ungefärliga belopp och kan skilja sig från en kund till en annan beroende på typ av storlek på behållare, hämtningsintervall och sortering eller inte. För att veta exakt ökning, se avfallstaxan för 2023.
Nedan ges exempel på några vanligt förekommande abonnemang:
Relaterade formulär:
Storleken på avgifterna är ett sätt att öka incitamenten att sortera mera och minska på avfallet. Det innebär att:
Relaterade formulär:
Andra sätt att styra mot önskat beteende är t ex information, utbildning, kampanjer och andra sorteringslösningar.
Relaterade formulär:
Relaterade formulär:
Hämtningsavgiften är de rörliga avgifter som man i viss mån kan styra över utifrån vilket abonnemang man väljer, vilken storlek på kärl man har och hur ofta man behöver ha tömning. I denna kostnad ingår kärl, tömning, transport och behandling. I den taxa du betalar ingår även papperspåsar och påshållare för insamling av matavfall.
Relaterade formulär:
Grundavgiften är en fast avgift kopplad till boendeform och betalas av alla fastighetsinnehavare och verksamheter per år/säsong. I priset ingår: bemannade återvinningscentraler för sorterade grovsopor och farligt avfall, samt insamling av returpapper från allmänna gemensamma insamlingsplatser ex. återvinningsstationer.
Därtill ingår övergripande kostnader för planering, kundtjänst, information, administration och lokaler.
Det är såklart olika från hushåll till hushåll. Det finns schabloner som Avfall Sverige har tagit fram. Om man tittar på ett genomsnittligt hushåll, ca tre personer som bor i ett hus eller lägenhet, är behovet om hushållet sorterar bra att det uppstår ca 40-50 liter restavfall per vecka, ca 10-15 liter matavfall och ca 60-80 liter förpackningar per vecka.
De hushåll som sorterar enligt schablonerna kan hålla nere sina kostnader för avfallshanteringen.
Det finns många hushåll som har väsentligt mycket mera restavfall än schablonerna ovan, främst pga. sämre sortering och det kostar betydligt mera. Genom att arbeta för bättre beteenden och öka sorteringen kommer kostnaderna att sjunka. Bra för miljön och bra för plånboken.
Det finns omständigheter som gör att ett hushåll tidvis har mera avfall, tex. blöjor, vilket är naturligt. Det kan innebära ökade kostnader, då det kan behövas ett större kärl eller tätare hämtning.
Relaterade formulär:
Gästrike återvinnare äger ingen egen förbränningsanläggning. Vi upphandlar tjänsten om att transportera och förbränna det avfall som ska brännas. Gästrike återvinnare är således en kund åt en förbränningsanläggning och måste betala för att bli av med de brännbara soporna. Den här tjänsten blir bara dyrare och dyrare. Dessutom tillkom även en förbränningsskatt från 1 april 2020 som ökar kostnaderna ännu mer. Ju mer vi sorterar till återvinning desto mindre avfall behöver vi skicka till dyr förbränning.
Relaterade formulär:
Det stämmer att svenska förbränningsanläggningar importerar sopor och det är det som gör att de också kan höja priset mot det svenska avfallet eftersom det är utbud och efterfrågan som styr.
Förbränningsanläggningarna är i många fall privata företag, men ägs ibland av en kommun. Gästrike återvinnare äger ingen egen förbränningsanläggning utan upphandlar tjänsten om att transportera och förbränna det avfall som ska brännas. Förbränningsanläggningarna tar betalt från sina kunder, t ex avfallsföretag i Sverige men även utomlands, för att de tar om hand om andras avfall och bränner det. De tjänar pengar på att dels ta betalt för inkommande avfall som de bränner och sedan kan de även ta betalt för t ex fjärrvärmen de säljer vidare. De här företagen agerar på den privata marknaden och då är det utbud och efterfrågan som gäller. Om någon är beredd att betala mera för att bli av med sina sopor så blir förbränningsanläggningarna fulla i Sverige och då kan de även höja priserna mot de svenska avfallsföretagen.
Alla plastförpackningar som samlas in av oss på Gästrike återvinnare skickas till Svensk Plaståtervinnings återvinningsanläggning i Motala. Den är Europas mest effektiva anläggning, och bygger nu Site Zero, som blir världens största och mest effektiva återvinningsanläggning för cirkulär hantering av plastförpackningar från hushåll.
Hos Svensk Plaståtervinning finsorteras de mjuka och hårda plastförpackningarna i en högteknologisk process. Förenklat kan man säga att de mjuka plastförpackningarna skiljs från de hårda med hjälp av fläktar som blåser bort den lätta mjukplasten. Sedan sorteras förpackningarna med hjälp av infrarött ljus som används för att identifiera de olika plastmaterialen. Alla plastsorter separeras från varandra för att i nästa steg återvinnas var för sig. Det är en förutsättning för att behålla materialets kvalitet och funktioner och gör det möjligt att kan återvinna plasten om och om igen.
Efter sortering och separering smälts plasttyperna ned till små pellets, som används för att tillverka nya plastprodukter. Svensk Plaståtervinning driver och leder utvecklingen inom cirkulär plaståtervinning.
Återvinningsstationerna är obemannade och endast avsedda för hushållens sorterade förpackningar. Här kan du lämna förpackningar av plast, papper, glas och metall samt tidningar. På vissa stationer finns det även en batteriholk där du kan lämna uttjänta batterier av mindre storlek. Mer information hittar du på respektive station under ”Återvinning”
Återvinningscentralerna är bemannade. Här lämnar du bland annat grovavfall som möbler, trädgårdsavfall, elektronik, vitvaror, leksaker och porslin. Även farligt avfall lämnas på återvinningscentralen. På återvinningscentralen kan du ofta också lämna större emballage som inte går in behållarna på återvinningsstationen.
Vi samarbetar med Svea Bank som ansvarar för faktureringen. Du hittar deras kontaktuppgifter på fakturan.
Gör en föranmälan på vår hemsida. Besöket faktureras i efterhand på det företag som anges i anmälan.
En föranmälan gäller i en timme efter ankomst till återvinningscentralen. Tänk på att ha bekräftelsen vi skickar ut via e-post nära till hands för att visa personal på plats vid eventuell kontroll.
Relaterade formulär:
Som enskild företagare med F-skattsedel ska du betala för att lämna det avfall som uppstår i verksamheten. Faktureringen sker automatiskt när du besöker återvinningscentralen i en bil klassad som lätt lastbil.
Viktigt att tänka på som enskild företagare!
Då företagarens personnummer används istället för organisationsnummer har vi inte möjlighet att avgöra om bilen används privat eller i verksamheten. En faktura kommer därför skickas automatiskt i de fall där en föranmälan om att slänga privat avfall inte gjorts.
Relaterade formulär:
Avfall med producentansvar är alltid gratis att lämna på våra återvinningscentraler. För att inte debiteras behöver du göra en föranmälan innan ditt besök.
Viktigt att tänka på
Det är endast tillåtet att lämna det avfall som uppges i föranmälan. Avfall med producentansvar som lämnas tillsammans med övrigt verksamhetsavfall debiteras enligt ordinarie pris.
Avfall med producentansvar:
Observera att elavfall, vitvaror, lysrör, glöd- och lågenergilampor endast får lämnas av företag anslutna till El-Kretsen med ett utfärdat avlämningsintyg. Företag som saknar detta behöver beställa hämtning av sitt farliga avfall.
Varje besök kostar 360:- exkl moms oavsett mängd. Faktura skickas månadsvis till det företag som bilen är registrerad på. Det avfall som har producentansvar kommer kunna lämnas på återvinningscentralerna kostnadsfritt även efter den 1 april, förutsatt att man fyllt i en föranmälan inför besöket.
Ja, det går bra. Om bilen är klassad som lätt lastbil och registrerad på ett företag eller ägare av enskild firma behöver du göra en föranmälan innan du besöker återvinningscentralen. Då skickas ingen faktura.
Observera att föranmälan endast ska göras om ditt fordon klassas som lätt lastbil.
Viktigt att tänka på
Det endast är tillåtet att lämna privat avfall om det är detta du uppgett i din föranmälan. Om verksamhetsavfall lämnas vid samma tillfälle debiteras besöket enligt ordinarie pris.
Relaterade formulär:
Som privatperson kostar det inget extra att lämna sorterade grovsopor på återvinningscentralen. Det ingår i avfallstaxan. Företagens avfall får däremot inte belasta taxan. Avfall med producentansvar kommer även fortsättningsvis att vara kostnadsfritt att lämna på återvinningscentralen.
Vid infarten till våra återvinningscentraler sitter sensorer som läser av registreringsskylten på bilen. Om din bil är en lätt lastbil och registrerad på ett företag eller ägare av enskilt företag registreras besöket med 360:- exkl moms. En faktura skickas månadsvis till det företag/ägare av enskilda företaget som bilen är registrerad på.
Obs. Om återvinningscentralerna besöks av flera olika bilar från samma företag samlas dessa på samma faktura.
Kostnaderna för företagarnas avfall får inte belasta den avfallstaxa som hushållen betalar. De har fram till 1 april betalat en årsavgift för ett så kallat återvinningskort för att lämna avfall på återvinningscentralen. Hur mycket företagen betalat har dels berott på hur mycket man har uppskattat att man kommer lämna under ett kalenderår och vilka typer av avfall man haft. Det gamla systemet hade stora brister där många företag av olika anledningar inte betalade för det avfall de lämnade på återvinningscentralen medan andra betalade alldeles för lite.
Genom att införa automatisk fakturering vill vi arbeta för en mer rättvis fördelning av de här kostnaderna än vad vi ser idag mellan våra företagskunder. Vi tror också att det nya systemet kommer bidra till minskad köbildning och ökad miljönytta när fler kunder åker med mer avfall färre gånger.
Tänk på att ställa grovsoporna vid fastighetsgränsen och på en framkomlig plats för vår lastbil.
Vår personal åker hem till dig och hämtar grovsopor, elavfall eller vitvaror vid tomtgränsen och ansvarar för att detta sorteras för återvinning på rätt sätt. Vi går inte in och hämtar något avfall i en fastighet.
Vänligen kontakta vår kundservice för att beställa hämtning
Du hittar information om var din närmaste station är här.
Nedskräpning av avfall på återvinningsstationer är ett komplext problem, som inte har någon enkel lösning. Vi jobbar kontinuerligt med att informera om vad som hör hemma på återvinningsstationerna och vad som inte gör det. Du kan anmäla behov av städning genom att fylla i formuläret "Anmäl tömning/städning" så åtgärdar vi det snarast möjligt.
Relaterade formulär:
Har behållaren redan tömts finns det tyvärr ingen möjlighet att få tillbaka det du tappat. Om inte tömning har hunnit göras kan du kontakta vår kundservice. Det är viktigt att du uppger stations-ID samt vilken behållare du tappade saken i.
Vi ansvarar för städning runt behållarna och även på intilliggande område, om avfallet kan härledas till återvinningsstationen. Samtliga stationer städas varje vecka enligt schema. Du kan också anmäla behov av städning genom att fylla i formuläret som heter "Anmäl tömning/städning".
Relaterade formulär:
Ja! Varje förpackning som kommer in i återvinningssystemet bidrar till utvecklingen av återvinningssystemen, så att ännu fler förpackningar kan bli till nytt material i framtiden. Förpackningar som inte lämnas till återvinning, går istället till förbränning.
Genom att källsortera dina förpackningar hjälper du till att spara på jordens resurser och bidrar till ett cirkulärt samhälle. Till exempel halveras koldioxidutsläppen om du källsorterar en plastförpackning istället för att slänga den i soppåsen.
De transporteras till pappersbruk för återvinning. Pappersfibern kan återvinnas minst sju gånger innan den är utsliten. Efter det tas pappersavfallet tillvara som energi genom förbränning.
Ja, en använd plastförpackning som sorteras och återvinns, halverar klimatpåverkan, jämfört med om den slängs i hushållssoporna och går till förbränning. Ett kilo materialåtervunnen plast minskar koldioxidutsläppet med två kilo. Plasten i en förpackning kan återvinnas om och om igen. Det gör både att vi minskar utsläppen från förbränning och minskar behovet av fossil råvara, som behövs vid produktion av ny plast. Återvinner vi behövs inte ny plast i samma omfattning.
33% av de plastförpackningar som samlades in av FTI under 2021 via återvinningsstationer och fastighetsnära insamling, återvanns av Svensk Plaståtervinning. Av alla plastförpackningar som sattes på marknaden 2021 var återvinningsgraden 18%. En stor förlust i systemet är redan i hushållens källsortering, där många plastförpackningar felaktigt slängs i soppåsen med restavfall. Om alla plastförpackningar hade sorterats rätt och lämnats till materialåtervinning hade återvinningsgraden varit högre.
Svensk Plaståtervinning arbetar för att förbättra återvinningen och Gästrike återvinnare arbetar för att öka sorteringen och insamlingen. Här behöver vi hjälpas åt, från sortering i hushållen via insamling och transport till materialåtervinning, och inte minst att de producenter som tillverkar plastförpackningar gör dem lätta att återvinna.
Svensk plaståtervinning har ett mål att nå 55% materialåtervinning av plastförpackningar till år 2025, vilket är fem år tidigare än EU:s mål som är 50% år 2025 och 55% år 2030.
Ofta är det angivet på förpackningen hur den ska sorteras, titta gärna i första hand om det finns en symbol eller en utskriven sorteringsangivning. Finns inte det kan du testa följande knep: Knyckla ihop förpackningen. Behåller den formen sorteras den som en metallförpackning, vecklar den ut sig sorteras den som plastförpackning.
Det beror framför allt på förordningen om producentansvar, som innebär att den som sätter en förpackning på marknaden också ansvarar för att den kan samlas in och återvinnas. För att det ska fungera i praktiken måste politikerna definiera vilka varor som ska omfattas och definiera vilka som är ansvariga för att organisera och finansiera en insamling. Det kallas alltså producentansvar och förpackningar är en varugrupp som har producentansvar. Producentorganisationerna finansierar även den förpackningsnära insamlingen.
En annan anledning är att olika typer av material används till olika typer av produkter, även om grundmaterialet (till exempel plast eller glas) är detsamma. Blandas förpackningsmaterial med produkter kan den nya råvaran bli av sämre kvalitet. Man kan till exempel inte blanda glasförpackningar med vilket sorts glas som helst. Fönsterglas och dricksglas är av annan kvalitet än den som används i glasförpackningar. Om de blandas får det nya glaset sämre kvalitet.
Återvinningsstationen (ÅVS) är obemannad och endast avsedd för hushållens sorterade förpackningar. Här kan du lämna förpackningar av plast, papper, glas och metall samt tidningar. På flera stationer finns det även en batteriholk där du kan lämna uttjänta batterier av mindre storlek. Mer information om våra återvinningsstationer hittar du under ”Återvinning”.
Återvinningscentralen (ÅVC) är bemannad. Här lämnar du bland annat grovavfall som möbler, trädgårdsavfall, elektronik, vitvaror, leksaker och porslin. Även farligt avfall lämnas på återvinningscentralen. På återvinningscentralen kan du också lämna större emballage som inte går in behållarna på återvinningsstationen. Mer information om våra återvinningscentraler hittar du under ”Återvinning”.
Nej, endast hushåll får lämna sina förpackningar på återvinningsstationerna. Driver du en verksamhet kan du vända dig till vår kundservice för att få hjälp med hämtning av din återvinning. Det går även bra lämna ditt företags uttjänta pappers-, plast- och metallförpackningar på någon av våra bemannade återvinningscentraler. Observera att företag som lämnar avfall med producentansvar, som förpackningar, måste en föranmälan göras för att besöket inte ska debiteras.
Relaterade formulär:
Nej, materialet som lämnats till återvinningsstationen är producenternas. Att ta det betraktas som stöld.
Som ett led i att öka återvinningen och göra det lättare att göra rätt har riksdagen beslutat om en ny förordning där kommunerna tar över ansvaret för insamling av förpackningar från FTI (Förpackningsinsamlingen) från och med 1 januari 2024. I samband med detta övertagande har Gästrike återvinnare fått möjligheten att ta över återvinningstationerna. Vi ser en stor nytta i att ett större helhetsgrepp i avfallshanteringen också kommer att gynna de som sorterar och återvinner.
Det är Boverket (som är myndigheten för samhällsplanering, byggande och boende) som beslutar om storleken på inkasthålen. Utformning och mått är satta för att hindra att någon, med risk för skada, tar sig in i behållarna.
Återvinningsstationerna är obemannade och endast avsedda för hushållens sorterade förpackningar. Här kan du lämna förpackningar av plast, papper, glas och metall samt tidningar. På vissa stationer finns det även en batteriholk där du kan lämna uttjänta batterier av mindre storlek. Mer information hittar du på respektive station under ”Återvinning”
Återvinningscentralerna är bemannade. Här lämnar du bland annat grovavfall som möbler, trädgårdsavfall, elektronik, vitvaror, leksaker och porslin. Även farligt avfall lämnas på återvinningscentralen. På återvinningscentralen kan du ofta också lämna större emballage som inte går in behållarna på återvinningsstationen.
Ja det kan du. Både med och utan fönster. Gränsen går vid madrasserade/fyllda kuvert som ska sorteras som förpackning. Tidigare kördes tidningar och returpapper till återvinning hos tidningspappersbruk där kuvert var ett problem i deras process. Det går numera till så kallade Tissuebruk där den lilla mängden kuvert från hushåll inte är ett problem. Om det gäller större mängder kuvert från företag som t ex ska skrota pallvis med kuvert så får de däremot inte vara med bland tidningar och returpapper.
Ja, om du inte vill få fakturan via Kivra eller per post kan du enkelt anmäla e-faktura i din internetbank.
Du bestämmer själv vilka fakturor du vill ha din digitala brevlåda. Om du är ansluten till Kivra får du automatiskt din faktura där. Vi hoppas att du vill fortsätta ta emot dina fakturor digitalt och vara med och bidra till en minskad miljöpåverkan. Om du av någon anledning inte vill få post från Gästrike återvinnare i Kivra så kan du enkelt ställa in det när du är inloggad på deras hemsida.
Du får en notis om nya digitala räkningar som inkommit i Kivra. Vid ohanterade fakturor skickas även en påminnelse som notis.
Kivra är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Den post du får är endast från företag och myndigheter som är anslutna till Kivra och som du har en relation till.
Vid infarten till våra återvinningscentraler sitter sensorer som läser av registreringsskylten på bilen. Om din bil är en lätt lastbil och registrerad på ett företag eller ägare av enskilt företag registreras besöket med 360:- exkl moms. En faktura skickas månadsvis till det företag/ägare av enskilda företaget som bilen är registrerad på.
Obs. Om återvinningscentralerna besöks av flera olika bilar från samma företag samlas dessa på samma faktura.
Sedan november 2020 ska avfallskoder och vikter för samtliga farligt avfall fraktioner rapporteras till Naturvårdsverket efter varje hämtning. Ansvaret att dokumentera och rapportera detta ligger på dig som avfallsproducent. Vi på Gästrike återvinnare kan agera som ombud och hantera denna inrapportering åt dig. Du beställer då hämtning av farligt avfall precis som vanligt och överlåter rapporteringen till oss mot en kostnad vid varje hämtningstillfälle.
Om du är intresserad av denna tjänst kan du kontakta vår säljare Thomas Bäck på thomas.back@gastrikeatervinnare.se och ange följande information:
Du kommer då få signera en elektronisk fullmakt som vi behöver för att vi ska kunna agera som ombud. Vill du istället göra detta själv kontaktar du Naturvårdsverket för mer information om hur du går tillväga. Läs mer om det här!
Här har vi sammanställt en checklista (pdf) med saker som du måste ha koll på gällande farligt avfall.
VAD ÄR FARLIGT AVFALL – KLASSIFICERING.
Ta reda på vilken typ av farligt avfall som finns inom verksamheten och hur mycket.
På sidan 4 i checklistan som vi länkar till ovan kan du läsa mer om hur du klassar ditt avfall.
FÖRVARING
Se till att det farliga avfallet förvaras på ett säkert sätt och att det är uppmärkt.
Läs mer om kraven för förvaring på sid 5 i checklistan som vi länkar till ovan.
DOKUMENTATION
För anteckningar och upprätta transportdokument. Det är bara genom rätt dokumentation du kan bevisa att du hanterat det farliga avfallet rätt enligt lag.
Se sida 6 i checklistan vi länkar till ovan. Där tar vi upp vad du behöver tänka på när du dokumenterar.
TRANSPORT
Bestäm om företaget själv ska transportera det farliga avfallet till godkänd mottagare, eller om ni ska anlita transportör.
Läs mer om vad som gäller för transport av farligt avfall på sidan 7 i checklistan som vi länkar till ovan.
EGENKONTROLL
Utse en ansvarig person och informera personalen om vilka rutiner som gäller.
OLYCKA ELLER TILLBUD
Finns det beredskap vid eventuell olycka/tillbud? Skapa rutiner!
Du hittar kontaktuppgifter på respektive kommuns hemsida:
Gävle kommun
Hofors kommun
Sandviken kommun
Ockelbo kommun
Älvkarleby kommun
För rådgivning kring sortering, förvaring och transport av farligt avfall är du välkommen att kontakta oss på Gästrike återvinnare på tel 026–17 84 15.
Enkelt uttryckt kan man säga att produkter som är giftiga för människa eller miljö, explosiva, brandfarliga, frätande eller smittförande räknas som farligt avfall den dagen du vill göra dig av med dem.
Till exempel:
Allt som har sladd eller batteri
Explosiva produkter lämnas till polisen eller återförsäljare
Färg
Kemikalier och rengöringsmedel
Kosmetika
Mediciner och läkemedel räknas som farligt avfall, dessa lämnar du in på närmaste apotek som säljer receptbelagd medicin.
Olja
Brandfarliga eller lättantändliga produkter
Gasol, gasoltuber
Kvicksilverhaltiga material, t ex äldre febertermometrar, lågenergilampor och lysrör
Sprayburkar, sprayfärg, hårspray, spraydeodorant och aerosolspray
Asbest och byggmaterial med PCB
Inga förändringar sker med dina kärl för rest- och matavfall. De töms på samma sätt som tidigare.
Vi arbetar med framtagning av mindre behållare för hämtning av dessa fraktioner, men inget är klart ännu.
I dagsläget erbjuder vi 190 liters kärl som standard. Vi kommer utreda möjligheten att byta kärlstorlek om vi märker att det finns ett behov.
Ja. Detta införande grundar sig i ett regeringsbeslut som syftar till kraftigt öka insamlingen och återvinningen av sorterade förpackningar samt minska restavfallet. Alla hushåll i Sverige kommer därför att få sina förpackningar hämtade fastighetsnära.
Det beror framför allt på förordningen om producentansvar, som innebär att den som sätter en förpackning på marknaden också ansvarar för att den kan samlas in och återvinnas. För att det ska fungera i praktiken måste politikerna definiera vilka varor som ska omfattas och definiera vilka som är ansvariga för att organisera och finansiera en insamling. Det kallas alltså producentansvar och förpackningar är en varugrupp som har producentansvar. En annan anledning är att olika typer av material används till olika typer av produkter, även om grundmaterialet (till exempel plast eller glas) är detsamma. Blandas förpackningsmaterial med produkter kan den nya råvaran bli av sämre kvalitet. Man kan till exempel inte blanda glasförpackningar med vilket sorts glas som helst. Fönsterglas och dricksglas är av annan kvalitet än den som används i glasförpackningar. Om de blandas får det nya glaset sämre kvalitet.
Införandet grundar sig i ett regeringsbeslut som syftar till kraftigt öka insamlingen och återvinningen av sorterade förpackningar samt minska restavfallet.
Hittills har flera olika parter ansvarat för att samla in förpackningar, vilket gjort det svårt att organisera insamling och information på effektivast möjliga sätt. När kommunen tar över ansvaret för förpackningsavfallet kan insamlingen av förpackningar samordnas med mat- och restavfall och tidningar. Det är också ett verktyg för att möta EU-krav och de mål för materialåtervinning som EU satt upp.
Vi kommer att påbörja ett småskaligt införande i vissa områden under 2024. Samtliga hushåll ska ha erbjudits fastighetsnära insamling före 2027. Ingen detaljerad tidsplan är framtagen ännu, men vi kommer att hålla dig uppdaterad på vår hemsida och på instagram + facebook. Följ oss gärna där om du inte redan gör det!
Vi vill kunna erbjuda en flexibel lösning till samtliga hushåll, där kärlstorlek kan anpassas efter behov. Vi undviker också resursslöseri då vi kan fortsätta använda befintliga kärl och bilar.
Insamlingen finansieras av de företag som producerar förpackningar.
De som tillverkar, säljer eller importerar varor eller förpackningar ansvarar för att se till att avfallet går att samla in, återvinna, återanvändas eller tas om hand på ett miljövänligt sätt.
Samtliga förpackningar som går under så kallat producentansvar och som ingår i kommunala insamlingsansvaret. Inkluderat i dessa är förpackningar av papper, plast, glas och metall.
Fastighetsnära insamling innebär att sorterade förpackningar hämtas på samma ställe som ditt rest- och matavfall.
I er anläggning får bara:
Detta för att biogödseln, som blir en biprodukt i biogasanläggningen där fettet hanteras, ska klara certifieringskraven och kunna användas på jordbruksmark.
Tömningsintervallen ska ske utifrån svensk standard: SS-EN 1825, med möjlighet till anpassning utifrån fettavskiljarens storlek och funktion i relation till befintlig verksamhet. Standarden anger att en korrekt dimensionerad och installerad fettavskiljare skall tömmas 1 gång per månad.
Vid frågor om tömningsintervall skall VA-huvudmannen kontaktas. I Gävle, Hofors, Ockelbo och Älvkarleby kommun är detta Gästrike Vatten, tfn 020–379300 och i Sandvikens kommun Sandvikens Energi, tfn 026–242099.
Vi på Gästrike återvinnare ansvarar för tömning och behandling av fettslam eftersom det är klassat som hushållsavfall. Kontakta vår kundservice för att lägga upp ett abonnemang.
Relaterade formulär:
Fettavskiljaren är fastighetsägarens säkerhetsanordning för att förhindra fettutsläpp till spillvattennätet. Det är en fast installation där fastighetsägaren ansvarar för installation och funktion.
Du som har din verksamhet i Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken eller Älvkarleby kommun anlitar någon av de entreprenörer som Gästrike återvinnare har avtal med. Om du inte redan har en fungerande fettåtervinning så kan du anmäla dig till någon av våra entreprenörer:
Svensk Fettåtervinning AB, telefon 011–70450.
Sveprol Production AB, telefon 011–189500
Idag töms din fettavskiljare i ett rengjort fordon och transporteras till en anläggning som producerar biogas och biogödsel. Det är då viktigt att i er anläggning får bara:
Detta för att biogödseln som blir en biprodukt i anläggningen ska klara certifieringskraven och kunna användas på jordbruksmark.
Överblivet fett från matlagningen ska sorteras och återvinnas som matavfall. Om du häller överblivet fett från matlagningen i avloppet kan det stelna och orsaka stopp. Är det flytande fett kan du först hälla fettet i en petflaska/tetra med lock innan du lämnar in den vid miljöstationen för farligt avfall på återvinningscentralen. Är det stelnat fett kan du få upp det med hjälp av hushållspapper och lägga i påsen för matavfall.
Hos Gästrike Vatten och Sandviken Energi kan du hämta speciella trattar som du kan skruva fast på petflaskan och hälla den gamla matoljan genom.
Wellpapp är en pappersförpackning och det finns inga krav på att det inte får blandas med pappersförpackningar. Ifrån hushåll uppstår det generellt mindre mängder wellpapp, som därför räknas ihop med pappersförpackningar och sällan behöver samlas in separat. Däremot ska skrymmande större förpackningar som större kartonger och möbelkartonger lämnas till närmaste återvinningscentral och återvinningsstation.
Vi har full förståelse för att det kan finnas praktiska svårigheter som gör att införandet kan ta tid. Kravet gäller inte förrän 2027, men vi rekommenderar att ni redan nu börjar avsätta tid för planering. Ett uteblivet införande resulterar i dagsläget inte till några följder från Gästrike återvinnare, men kan leda till en överlämning till Tillsynsmyndigheten efter 2027. Detta gäller inte de som kontaktat Gästrike återvinnare och påbörjat en planering. Vid behov hjälper Gästrike återvinnare gärna till med rådgivning och stöd kring planering av ytor för en så bra insamling som möjligt.
Kostnader för eventuell ombyggnation eller nybyggnation ligger utanför producenternas finansiella ansvar för insamlingen. Det innebär att man som fastighetsinnehavare inte kan begära ersättning för byggnation.
I Avfall Sveriges avfallshandbok kan du läsa mer om bland annat dimensionering av avfallsutrymmen. Vid behov kan vi bistå med rådgivning och platsbesök för ytterligare stöd. Vi gör då en beräkning utifrån antalet boende i fastigheten.
Relaterade formulär:
Från 2027 är det ett lagkrav att samtliga fastigheter ska ha fastighetsnära insamling av förpackningar. Om ni inte har full sortering redan, så behöver ni börja planera för detta.
Det är fastighetsägarens ansvar att säkerställa att plats finns, antingen inomhus i godkända avfallsutrymmen eller utomhus i avfallsbehållare. I Avfall Sveriges avfallshandbok kan du läsa mer om bland annat dimensionering av avfallsutrymmen. Vid behov kan vi bistå med rådgivning och platsbesök för ytterligare stöd.
Kravet på utsortering av förpackningar har gällt sedan 1994 när producentansvaret infördes. Det som är nytt är att ni som fastighetsinnehavare ska införa fastighetsnära insamling av förpackningar och alla kommuner (Gästrike återvinnare) ansvarar för att hämta dem, precis som det fungerar med rest- och matavfall idag.
Syftet med den nya lagstiftningen är att förbättra sorteringen och på så vis kraftigt minska restavfallet. 2/3 av det som läggs i restavfallet är förpackningar som kunde ha sorterats ut och återvunnits. Genom att öka sorteringen ska man kunna minska antalet kärl för restavfall.
Det är fastighetsägarens ansvar att säkerställa att plats finns, vilket kan vara inomhus i godkända avfallsutrymmen eller utomhus i avfallsbehållare. I Avfall Sveriges avfallshandbok kan du läsa mer om bland annat dimensionering av avfallsutrymmen. Vid behov erbjuder vi också rådgivning och platsbesök för ytterligare stöd.
Relaterade formulär:
Följande hämtningsintervaller är kostnadsfria enligt vårt standardutbud oavsett kärlstorlek:
Pappers- och plastförpackningar
var fjärde vecka, varannan vecka, varje vecka
Glas- och metallförpackningar
var fjärde vecka, varannan vecka
Information om övriga fraktioner och hämtningsintervaller finns i vår avfallstaxa.
Vårt standardutbud som är kostnadsfritt utgår ifrån att kärlen är ca 80% fyllda. Så länge detta krav fylls finns ingen övre gräns på hur många kärl ni får ha. Ni kan minska antalet kärl och istället ha ett tätare hämtningsintervall, men då utgår en abonnemangskostnad om standardutbudet överskrids.
Börja redan nu att planera för avfallsutrymme om ni inte redan har ett. Vi har samlat mycket information, stödmaterial och tips att ta del av för att komma igång och få till en välfungerande sortering. Våra avfallsrådgivare, säljare och miljöpedagoger kan ge stöd i bland annat dimensionering och planering av avfallsutrymme samt informera och inspirera för en ökad sortering.
Från 2027 är det ett lagkrav att samtliga fastigheter ska ha fastighetsnära insamling av förpackningar. För att vi ska nå regeringens uppsatta återvinningsmål, behöver fler hushåll sortera ut mer av sina förpackningar. Fastighetsnära insamling ger bättre tillgänglighet och ökar servicegraden. Sammanfattningsvis blir det enklare att lämna sina förpackningar till återvinning. Plockanalyser visar att cirka 2/3 av hushållssoporna består av förpackningar som istället kunde ha återvunnits.
Samtliga förpackningar som går under så kallat producentansvar och som ingår i kommunala insamlingsansvaret. Inkluderat i dessa är förpackningar av papper, plast, glas och metall. Vi erbjuder även abonnemang för hämtning av wellpapp, tidningar och hinkar för smått elavfall, glödlampor och batterier mot en kostnad.
Ni behöver ha infört full sortering av samtliga förpackningar senast 31 december 2026. Det är därför viktigt att redan nu planera för ytor i avfallsutrymmet. Observera att fastighetsnära (full sortering) insamling kommer att införas succesivt fram t.o.m. 2027-01-01. Ni kommer att bli kontaktade under hösten, och då erbjudas rådgivning och stöd vid behov.
Vi samarbetar med Svea Bank som ansvarar för faktureringen. Du hittar deras kontaktuppgifter på fakturan.
Gör en föranmälan på vår hemsida. Besöket faktureras i efterhand på det företag som anges i anmälan.
En föranmälan gäller i en timme efter ankomst till återvinningscentralen. Tänk på att ha bekräftelsen vi skickar ut via e-post nära till hands för att visa personal på plats vid eventuell kontroll.
Relaterade formulär:
Som enskild företagare med F-skattsedel ska du betala för att lämna det avfall som uppstår i verksamheten. Faktureringen sker automatiskt när du besöker återvinningscentralen i en bil klassad som lätt lastbil.
Viktigt att tänka på som enskild företagare!
Då företagarens personnummer används istället för organisationsnummer har vi inte möjlighet att avgöra om bilen används privat eller i verksamheten. En faktura kommer därför skickas automatiskt i de fall där en föranmälan om att slänga privat avfall inte gjorts.
Relaterade formulär:
Avfall med producentansvar är alltid gratis att lämna på våra återvinningscentraler. För att inte debiteras behöver du göra en föranmälan innan ditt besök.
Viktigt att tänka på
Det är endast tillåtet att lämna det avfall som uppges i föranmälan. Avfall med producentansvar som lämnas tillsammans med övrigt verksamhetsavfall debiteras enligt ordinarie pris.
Avfall med producentansvar:
Observera att elavfall, vitvaror, lysrör, glöd- och lågenergilampor endast får lämnas av företag anslutna till El-Kretsen med ett utfärdat avlämningsintyg. Företag som saknar detta behöver beställa hämtning av sitt farliga avfall.
Varje besök kostar 360:- exkl moms oavsett mängd. Faktura skickas månadsvis till det företag som bilen är registrerad på. Det avfall som har producentansvar kommer kunna lämnas på återvinningscentralerna kostnadsfritt även efter den 1 april, förutsatt att man fyllt i en föranmälan inför besöket.
Ja, det går bra. Om bilen är klassad som lätt lastbil och registrerad på ett företag eller ägare av enskild firma behöver du göra en föranmälan innan du besöker återvinningscentralen. Då skickas ingen faktura.
Observera att föranmälan endast ska göras om ditt fordon klassas som lätt lastbil.
Viktigt att tänka på
Det endast är tillåtet att lämna privat avfall om det är detta du uppgett i din föranmälan. Om verksamhetsavfall lämnas vid samma tillfälle debiteras besöket enligt ordinarie pris.
Relaterade formulär:
Som privatperson kostar det inget extra att lämna sorterade grovsopor på återvinningscentralen. Det ingår i avfallstaxan. Företagens avfall får däremot inte belasta taxan. Avfall med producentansvar kommer även fortsättningsvis att vara kostnadsfritt att lämna på återvinningscentralen.
Vid infarten till våra återvinningscentraler sitter sensorer som läser av registreringsskylten på bilen. Om din bil är en lätt lastbil och registrerad på ett företag eller ägare av enskilt företag registreras besöket med 360:- exkl moms. En faktura skickas månadsvis till det företag/ägare av enskilda företaget som bilen är registrerad på.
Obs. Om återvinningscentralerna besöks av flera olika bilar från samma företag samlas dessa på samma faktura.
Kostnaderna för företagarnas avfall får inte belasta den avfallstaxa som hushållen betalar. De har fram till 1 april betalat en årsavgift för ett så kallat återvinningskort för att lämna avfall på återvinningscentralen. Hur mycket företagen betalat har dels berott på hur mycket man har uppskattat att man kommer lämna under ett kalenderår och vilka typer av avfall man haft. Det gamla systemet hade stora brister där många företag av olika anledningar inte betalade för det avfall de lämnade på återvinningscentralen medan andra betalade alldeles för lite.
Genom att införa automatisk fakturering vill vi arbeta för en mer rättvis fördelning av de här kostnaderna än vad vi ser idag mellan våra företagskunder. Vi tror också att det nya systemet kommer bidra till minskad köbildning och ökad miljönytta när fler kunder åker med mer avfall färre gånger.
Ta kontakt med personalen på återvinningscentralen. Det hanteras separat då det kräver dokumentation.
Från och med 1 april 2023 börjar vi med automatisk fakturering av företagskunder på våra återvinningscentraler. Vi har sensorer vid infarten till våra återvinningscentraler som läser av registreringsskylten på de bilar som är registrerade som företagsbilar. Kostnaden tas ut per besök och faktura skickas månadsvis till det företag som bilen är registrerad på.
Farligt avfall som produceras av verksamheter har speciella regler, därför får du inte lämna det på återvinningscentralen. Du kan beställa hämtning av farligt avfall hos oss. För att underlätta erbjuder vi lösningar för förvaring, dokumentation och transport. Läs mer om det här.
Gammalt filtermaterial är hushållsavfall och ska därför tömmas och behandlas via Gästrike återvinnare. Kontakta kundservice för att beställa hämtning av filtermaterial.
Löst filtermaterial måste hämtas med en särskild torrsugningsbil och kan inte tömmas i samband med slamtömning. Filtermaterialet måste också behandlas separat och kan inte behandlas tillsammans med slam från enskilda avlopp. För att torrsugningsbilen skall komma åt filterbrunnen gäller samma krav på framkomlighet som för slamanläggningar (se längre upp på sidan).
Fastighetsägaren ansvarar för att nytt filtermaterial läggs ned i filterbrunnen snarast möjligen efter att bytet gjorts. Så länge som fosforfiltret är tomt fungerar inte det enskilda avloppet enligt villkoren i tillståndet från kommunens miljökontor.
Nytt filtermaterial och byte av filtermaterial ingår inte i tjänsten utan måste beställas och ombesörjas av fastighetsägaren. När bytet är genomfört hämtar Gästrike återvinnare filtersäcken på fastigheten med kranbil. För att kunna hämta filtersäcken gäller följande:
Du som har egen mark och tillstånd från kommunens miljökontor har möjlighet att ta hand om och behandla ditt filtermaterial själv.
Filtermaterialet bör bytas vartannat år, men tiden kan variera beroende på belastningen till fosforfällan och storleken.
Som fastighetsägare eller nyttjanderättsinnehavare är det ditt ansvar att beställa nytt filtermaterial hos din leverantör och byta filterkassetten. Gästrike återvinnare hämtar sedan filterkassetten med en kranbil. Tänk därför på att placera fosforfällan så det finns en väg fram till den som är anpassad för tunga fordon.
Vändplatser och farbara vägar i anslutning till filterkassetten.
En bra transportväg fram till hämtningsplatsen är viktigt då fordonen är stora och tunga. Att en personbil tar sig fram längs vägen är ingen garanti för att kranbilen kan det. Det är alltid chauffören som gör en bedömning om underlaget och vägen är farbar när det är dags att tömma. En farbar väg för våra kranbilar innebär följande:
Då behöver du ansöka om ett nytt abonnemang. Det gör det enklast via vårt formulär "Överlåtelse/ Nytt abonnemang".
Relaterade formulär:
Nej, detta stämmer inte. Allt glas som sorteras på återvinningsstationer eller i miljörum hålls separerade från varandra. Det kan se ut som att glaset blandas vid tömning, men bilen som det töms i har två fack på flaket. Färgat och ofärgat glas hålls separerat i hela processen.
Tänk på att ställa grovsoporna vid fastighetsgränsen och på en framkomlig plats för vår lastbil.
Vår personal åker hem till dig och hämtar grovsopor, elavfall eller vitvaror vid tomtgränsen och ansvarar för att detta sorteras för återvinning på rätt sätt. Vi går inte in och hämtar något avfall i en fastighet.
Vänligen kontakta vår kundservice för att beställa hämtning
Att bränna avfallet är dyrt och vi vill undvika att skicka avfall som kan materialåtervinnas till förbränning. Istället finns det numera två olika containrar där man lägger saker som är större än 1×1 m i “Stoppade möbler och madrasser” (även skidor och plasttak) och det som är mindre än 1×1 m i ”Saker som inte ska återvinnas” (t ex resväskor, presenningar och takpapp).
Är du osäker på vad som ska läggas var kan du söka fram det i vår sorteringsguide. Våra kunniga medarbetare hjälper dig gärna på plats!
Du betalar en framkörningsavgift och en fast kostnad per kärl oavsett storlek. Kontakta vår kundservice för mer information om pris och bokning.
Vi hämtar separettunnor om tunnorna är försedda med en klisterdekal från Gästrike återvinnare. Klisterdekalen visar att avgiften för latrinhämtningen är betald. Har du frågor eller vill beställa dekaler är du välkommen att kontakta vår kundservice
Relaterade formulär:
Personalen som hämtar latrin lyfter flera hundra latrintunnor per dag. Det är bra om du tänker på följande saker:
Extra latrinhämtning utanför säsong görs mot en budningsavgift. Du kan beställa extra hämtning via vårt formulär "beställ extra hämtning av sopor eller latrin".
Relaterade formulär:
Vi hämtar separettunnor som är försedda med en klisterdekal från Gästrike återvinnare. Klisterdekalen visar att avgiften för latrinhämtningen är betald. Har du frågor eller vill beställa dekaler är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Relaterade formulär:
Du har möjligheten att ta hand om avfallet själv. Idag finns det många olika typer av torra toalettlösningar att välja mellan. Om du själv vill ta hand om toalettavfallet genom att installera någon typ av torr toalettlösning och/eller anordna en latrinkompost, ska du göra en ansökan om detta till ditt kommunala miljökontor.
I avgiften ingår en latrintunna, hämtning och behandling av latrinet. Det går att köpa fler tunnor under sommaren som du kan hämta ut på samtliga återvinningscentraler. För mer information om priser är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Relaterade formulär:
Relaterade formulär:
För att systemet ska fungera måste påsen stå luftigt, använd därför den hållare som är speciellt framtagen för detta. Behöver du en ny hållare? Välkommen in till din närmaste återvinningscentral och hämta en, gratis såklart.
Relaterade formulär:
Överblivet fett från matlagningen ska sorteras och återvinnas som matavfall. Om du häller överblivet fett från matlagningen i avloppet kan det stelna och orsaka stopp. Är det flytande fett kan du först hälla fettet i en petflaska/tetra med lock innan du lämnar in den vid miljöstationen för farligt avfall på återvinningscentralen. Är det stelnat fett kan du få upp det med hjälp av hushållspapper och lägga i påsen för matavfall.
Hos Gästrike Vatten och Sandviken Energi kan du hämta speciella trattar som du kan skruva fast på petflaskan och hälla den gamla matoljan genom.
Genom att återvinna aluminium och stål sparas stora mängder energi, jämfört med att framställa ny råvara. Både aluminium och stål går dessutom att återvinna hur många gånger som helst utan att kvaliteten försämras.
Ja! Varje förpackning som kommer in i återvinningssystemet bidrar till utvecklingen av återvinningssystemen, så att ännu fler förpackningar kan bli till nytt material i framtiden. Förpackningar som inte lämnas till återvinning, går istället till förbränning.
Genom att källsortera dina förpackningar hjälper du till att spara på jordens resurser och bidrar till ett cirkulärt samhälle. Till exempel halveras koldioxidutsläppen om du källsorterar en plastförpackning istället för att slänga den i soppåsen.
Många färskvaruförpackningar består av kartong med en plasthinna på insidan och ibland en plastkork längst upp. Plasthinnan skiljs åt från kartongen i återvinningsprocessen. Förpackningen ska därför sorteras som pappersförpackning, medan den löstagbara plastkorken hör hemma hos de andra plastförpackningarna. I allmänhet gäller samma sak för alla förpackningar som består av flera sammansatta material. De ska sorteras efter det materialet det är mest av i förpackningen.
De transporteras till pappersbruk för återvinning. Pappersfibern kan återvinnas minst sju gånger innan den är utsliten. Efter det tas pappersavfallet tillvara som energi genom förbränning.
Du behöver inte diska ur förpackningen, det räcker att den är tömd på sitt innehåll och ursköljd med kallt vatten eller använt diskvatten. Skälet till att förpackningarna ska vara tömda är dels en hygienfråga och dels att det kan påverka återvinningen eftersom den automatiska sorteringsprocessen för vissa materialslag sorterar förpackningarna efter vikt.
Ja! Varje förpackning som kommer in i återvinningssystemet bidrar till utvecklingen av återvinningssystemen, så att ännu fler förpackningar kan bli till nytt material i framtiden. Förpackningar som inte lämnas till återvinning, går istället till förbränning.
Genom att källsortera dina förpackningar hjälper du till att spara på jordens resurser och bidrar till ett cirkulärt samhälle. Till exempel halveras koldioxidutsläppen om du källsorterar en plastförpackning istället för att slänga den i soppåsen.
Utvecklingen av vilka plaster som går att återvinna går ständigt framåt. Det enda du behöver komma ihåg är därför att lämna alla dina plastförpackningar till återvinning. Svensk Plaståtervinning jobbar aktivt för att fler förpackningar ska kunna materialåtervinnas och har byggt ut sin anläggning i Motala för att kunna återvinna många fler olika typer av plastförpackningar.
Du behöver inte diska ur förpackningen, det räcker att den är tömd på sitt innehåll och ursköljd med kallt vatten eller använt diskvatten. Skälet till att förpackningarna ska vara tömda är dels en hygienfråga och dels att det kan påverka återvinningen eftersom den automatiska sorteringsprocessen för vissa materialslag sorterar förpackningarna efter vikt.
Ja, en använd plastförpackning som sorteras och återvinns, halverar klimatpåverkan, jämfört med om den slängs i hushållssoporna och går till förbränning. Ett kilo materialåtervunnen plast minskar koldioxidutsläppet med två kilo. Plasten i en förpackning kan återvinnas om och om igen. Det gör både att vi minskar utsläppen från förbränning och minskar behovet av fossil råvara, som behövs vid produktion av ny plast. Återvinner vi behövs inte ny plast i samma omfattning.
33% av de plastförpackningar som samlades in av FTI under 2021 via återvinningsstationer och fastighetsnära insamling, återvanns av Svensk Plaståtervinning. Av alla plastförpackningar som sattes på marknaden 2021 var återvinningsgraden 18%. En stor förlust i systemet är redan i hushållens källsortering, där många plastförpackningar felaktigt slängs i soppåsen med restavfall. Om alla plastförpackningar hade sorterats rätt och lämnats till materialåtervinning hade återvinningsgraden varit högre.
Svensk Plaståtervinning arbetar för att förbättra återvinningen och Gästrike återvinnare arbetar för att öka sorteringen och insamlingen. Här behöver vi hjälpas åt, från sortering i hushållen via insamling och transport till materialåtervinning, och inte minst att de producenter som tillverkar plastförpackningar gör dem lätta att återvinna.
Svensk plaståtervinning har ett mål att nå 55% materialåtervinning av plastförpackningar till år 2025, vilket är fem år tidigare än EU:s mål som är 50% år 2025 och 55% år 2030.
Ofta är det angivet på förpackningen hur den ska sorteras, titta gärna i första hand om det finns en symbol eller en utskriven sorteringsangivning. Finns inte det kan du testa följande knep: Knyckla ihop förpackningen. Behåller den formen sorteras den som en metallförpackning, vecklar den ut sig sorteras den som plastförpackning.
Alla plastförpackningar som samlas in av oss på Gästrike återvinnare skickas till Svensk Plaståtervinnings återvinningsanläggning i Motala. Den är Europas mest effektiva anläggning, och bygger nu Site Zero, som blir världens största och mest effektiva återvinningsanläggning för cirkulär hantering av plastförpackningar från hushåll.
Hos Svensk Plaståtervinning finsorteras de mjuka och hårda plastförpackningarna i en högteknologisk process. Förenklat kan man säga att de mjuka plastförpackningarna skiljs från de hårda med hjälp av fläktar som blåser bort den lätta mjukplasten. Sedan sorteras förpackningarna med hjälp av infrarött ljus som används för att identifiera de olika plastmaterialen. Alla plastsorter separeras från varandra för att i nästa steg återvinnas var för sig. Det är en förutsättning för att behålla materialets kvalitet och funktioner och gör det möjligt att kan återvinna plasten om och om igen.
Efter sortering och separering smälts plasttyperna ned till små pellets, som används för att tillverka nya plastprodukter. Svensk Plaståtervinning driver och leder utvecklingen inom cirkulär plaståtervinning.
Om du inte får någon digital avisering idag kan du logga in på Mina sidor med BankID för att registrera det telefonnummer du önskar få kommande slamaviseringar till. Du kan själv gå in och ändra telefonnummer när du önskar byta. Här kan du också välja att få din avisering via E-post istället för SMS.
Om du saknar BankID kan du fylla i vårt formulär "Anmäl slamavisering via SMS/E-post"
Relaterade formulär:
I vissa fall finns det möjlighet för fastighetsägaren att själv tömma minireningsverket och kompostera slammet. Tillstånd för det måste du söka hos din kommuns miljökontor.
Alla minireningsverk behöver tömmas enligt fabrikantens instruktioner. I denna region utför Gästrike återvinnares entreprenör tömning av minireningsverk. Det sker enbart med konventionell slamtömningsteknik. Det innebär att allt slam sugs ut ur anläggningen. Avvattningsbilar finns inte.
Ett minireningsverk är betydligt mer komplicerat än en traditionell slamanläggning. Det finns ett stort antal olika modeller på den svenska marknaden. Det innebär att fastighetsägare som har ett minireningsverk behöver vara extra noga med förberedelserna inför varje enskild tömning så att det inte uppstår skador och driftstopp på minireningsverket.
Du kan alltid beställa enskilda tömningar. Det gör du enklast genom att fylla i formuläret “Beställ extratömning slam”.
Relaterade formulär:
Det finns möjlighet att söka dispens för längre hämtningsintervall. Det kan du göra genom att fylla i formuläret “Förlängt tömningsintervall slam” här på hemsidan. Om du sedan tidigare har en dispens så gäller den fram till utgångsdatumet. Se nedan allmänna villkor för dispensprövning.
Relaterade formulär:
Relaterade formulär:
Vid akut slamtömning kontaktar du vår kundservice. Du kan dygnet runt göra en beställning på akut slamtömning genom att fylla i beställningsformuläret “Beställ extratömning slam” här på hemsidan.
Helger och efter kl 15 på vardagar kontaktar du Recovery på deras jourtelefon 010 143 05 51. Tänk på att det utöver ordinarie priser tillkommer en avgift vid extratömning och att helgtaxa gäller i samband med helger. En vanlig vecka utan röda dagar innebär det att helgtaxa gäller från fredag kl 12 till måndag kl 7. För helger som inträffar på vardagar gäller första helgfria vardagen före helgdagen kl 12 till första helgfria vardagen till kl 7.
I avfallstaxan hittar du information om vilka avgifter som tillkommer vid extratömning av slam.
Relaterade formulär:
En slamavskiljare skall tömmas minst en gång/år och slutna tankar vid behov. Vid den schemalagda tömningen planerar vi att ha en bil i området och kan då erbjuda ett tömningspris som är lägre än en beställd tömning. Se aktuell avfallstaxa.
Om du inte har möjlighet att nyttja den schemalagda tömningen eller inte har behov av slamtömning behöver du kontakta oss senast torsdag veckan innan för avbokning. Det gör du enklast i formuläret “Avboka slamtömning”. Du kan också kontakta vår kundservice.
Relaterade formulär:
Efter varje slamtömning bör du ta bort locket och kontrollera statusen på slamanläggningen. En slambrunn fylls upp med vatten igen på bara några dygn. Efter en nyligen gjord slamtömning kan det synas rester av slam på ytan vilket är helt normalt. Enda möjligheten som du har att kontrollera din slamanläggnings funktion är precis efter tömning så ju snabbare du kan göra det, desto bättre.
Om du har en trekammarbrunn och den ännu inte hunnit fyllas upp med vatten är det fördelaktigt för din slamanläggningsfunktion om du själv gör en vattenåterfyllning. Detta innebär att du tar en vattenslang och fyller på med vatten. När du gör detta skall återfyllningen ska det ske åt motsatta hållet som avloppsvattnet rinner, dvs börja fyll vatten från kammare tre och fortsätt tills kammare tre och två har vatten ända upp till övergångarna i mellanväggarna.
Anledningen till att göra en aktiv återfyllning med vatten är att tvinga bort slamrester som är kvar efter tömning från kammare tre. Finns det slamrester i den kammaren är det risk att slampartiklar kan rinna ut i markbädden/infiltrationsområdet. Det förkortar livstiden på markbädden/infiltrationsområdet och kan på sikt orsaka akuta stopp i utflödet från slamanläggningen.
Det är du som fastighetsägare som ansvarar för att vattenåterfyllning blir gjord. Personalen i slambilen kan inte fylla på vatten eftersom slambilarna inte har med sig rent vatten ut i bilen utan kan bara suga ut sådant som finns i slamavskiljaren.
Kontrollera slamanläggningen några gånger mellan tömningarna
Det är viktigt att du som fastighetsägare kontrollerar hur det ser ut i slambrunnen mellan tömningarna. Lyft på locket några gånger varje år för att se att allt ser bra ut. Särskilt viktigt att göra detta är någon vecka före slamtömning eftersom det är då som du har en möjlighet att bedöma om ditt tömningsintervall fungerar.
I en trekammarbrunn ska man se en så kallad ”slamkaka” på ytan i den första kammaren som avloppsvattnet kommer till, men väldigt lite i de övriga kamrarna.
Blir slamkakan tjockare än 2–3 dm, och det dessutom finns slamkaka i tre kamrar, betyder det att belastningen är högre än vad slamanläggningen är byggd för. Risken är då stor att slam läcker ut i den efterföljande markbädden/infiltrationsområdet och orsakar akuta stopp.
Det enklaste sättet att åtgärda det är att tömma slamanläggningen oftare. De flesta slamanläggningar töms normalt 1–2 gånger per år.
Du kan ändra ditt tömningsintervall genom att fylla i formuläret “Förlängt tömningsintervall slam” på vår hemsida. Du kan också kontakta vår kundtjänst.
Har du T-rör på utloppet?
På utloppet i en trekammarbrunn ska det finnas ett T-rör. Den är ett sista skydd mot att slam rinner ut från brunnen till den efterföljande markbädden/infiltrationsområdet. Saknas T-röret är risken stor att du förkortar livslängden på markbädden/infiltrationsområdet och måste gräva om den. Många gamla slamanläggningar har T-rör av betong och dom brukar vittra sönder till slut. Saknar du T-rör kan du köpa nya hos en vanlig VA-firma.
Slamanläggningar med väldigt små tömningshål
För att kunna tömma en slambrunn behöver tömningshålen vara minst 50 cm i diameter. Det är viktigt att slamtömningspersonalen ser ner i brunnen så att all slamkaka kan sugas ut. En del äldre slamanläggningar har tömningshål som är väldigt små, bara så stora att slangen kan föras ned. Då är det omöjligt för personalen att se vad som sugs ut ur brunnen och det blir alltid slamrester kvar.
För att fixa det behöver slamanläggningar med små tömningshål tömmas med spolbil med jämna mellanrum. Annars lagras slammet tills det inte ryms mer slam i brunnen.
Slamtömning med spolning ingår inte i en vanlig slamtömning utan måste beställas av fastighetsägaren. Vid slamtömning med spolning tillkommer alltid tilläggsavgifter för slamtömningen. Kontakta vår entreprenör Recovery på 010 143 05 51 om du vill beställa eller har frågor om spolning.
Relaterade formulär:
Din anläggning ska inte behöva ta skada av några veckors försening. Har du en sluten tank eller om du av andra anledningar anser att läget är akut, kontakta vår kundservice så prioriterar vi självklart en slamtömning hos dig.
Viktigt att du tar bort locket och ser efter. Efter en nyligen gjord slamtömning kan det synas rester av slam på ytan vilket är helt normalt. En slambrunn fylls upp med vatten igen på bara några dygn efter en slamtömning.
För att kunna tömma behöver vi din hjälp. Det är du som fastighetsinnehavare som ansvarar för anläggningens skötsel och underhåll. Det här är viktigt för dig att tänka på:
Kontakta Recovery vid perioder med dålig/mjuk väg
På våren är många vägar dåliga/mjuka. Om du sätter upp skyltar om maxbelastning ska du förtydliga för Recovery om slambilen får köra på vägen eller inte. Chauffören behöver veta om de får köra på vägen fast slambilen har högre vikt. Du som äger fastigheten ansvarar för att tillfartsväg och vändplats håller att köra på för den tunga slambilen. Slambilen väger mellan 15–27 ton beroende på last och då behövs ett kraftigt bärlager med singel för att vägen skall hålla. Gräsbevuxen väg, särskilt vid perioder med stor nederbörd, vet vi av erfarenhet inte håller för slambilen.
Ha en synlig adress
Ha en väl synlig adressnummerskylt på fastigheten så att slambilen hittar till dig.
Vägbommar behöver vara öppna
Eventuella vägbommar behöver vara öppna tills tömning utförts. Bomnyckel kan även lämnas till Gästrike återvinnare.
Markera slamanläggningen
För att chauffören skall hitta din slamanläggning behöver slamavskiljaren/tanken vara markerad med t ex en pinne och/eller flagga inför varje tömning. Finns det flera slamanläggningar behöver alla markeras på samma sätt. Se till att det finns en gångväg till slamavskiljaren/tanken.
Vägen behöver vara minst 3,5 meter bred
Vägen behöver vara minst 3,5 meter bred och ha 1 meter fritt på vardera sida om vägen för att slambilen ska komma fram.
Fri höjd på 4,6 meter
Slambilen är väldigt hög och behöver 4,6 meter fri höjd. Tänk igenom om du har trädgrenar, portaler och ledningar.
Vändplats
Det skall alltid finnas en vändplats i så nära anslutning som möjligt till slamanläggningen (optimalt inom 20 meter). Backning med slambil långa sträckor är inte tillåtet.
Går brunnslocket att öppna?
Se till att brunnslocket är helt frilagt och olåst så att det går att öppna.
Frilagt = Locket får inte vara övertäckt eller försett med prydnader när chauffören ska tömma slamanläggningen. Röj bort eventuell växtlighet runt locket. Ta bort eventuella prydnader. Underkanten på brunnslocket skall ligga i nivå med omgivande markyta. På gamla slamanläggningen har marken runt locket ofta blivit högre så att locket ligger infällt gräsmattan vilket fastighetsägaren behöver åtgärda.
Olåst = Av säkerhetsskäl skall locket vara utrustat med anordning som försvårar för barn att öppna det. Som fastighetsägare är det ditt ansvar att en sådan finns. Vi rekommenderar låsmutter eller saxsprint. Lås är inte att rekommendera eftersom chauffören inte har tillgång till nyckeln.
Brunnslocket skall kunna öppnas av en person. Det får därför inte vara för tungt eller för svårt att öppna. Om locket skall lyftas av helt och hållet får det inte väga mer än 15 kg. Om det enkelt kan dras åt sidan utan att lyftas kan en dragkraft på 35 kg vara acceptabelt. Då ska locket även ha någon form av handtag.
Många brunnslock av betong väger för mycket. Vill du ersätta ditt betonglock finns det lätta lock av glasfiber eller plast som du kan köpa och installera själv på din slambrunn. Du hittar dessa enklast om du söker på ”Lätta brunnslock” på internet.
Om du av olika anledningar inte vill byta ut ditt tunga brunnslock måste du ordna med ett tillfälligt lätt brunnslock under perioden som din slambrunn skall tömmas. Du som fastighetsägare ansvarar för att detta tillfälliga lock är säkert så att inte människor eller djur kan trilla ned i brunnen.
Öppna ventilerna efter tömning för att undvika avloppslukt
När vi tömmer slutna tankar kan luft sugas ur vattenlåsen, det kan ge avloppslukt i fastigheten. För att undvika det kan du öppna eventuella ventiler för avluftning och fylla vattenlås efter tömningen.
Tömning vintertid
På vintern är det viktigt att vägen är ordentligt plogad eller rejält sandad vid ishalka. Den plogade ytan behöver vara 3,5 meter bred för att slambilen skall kunna komma fram. Kom även ihåg vändplatsen. Brunnslocket/kopplingen behöver skottas fram ordentligt men fram till slamanläggningen räcker det med en lätt skottad gångväg för chauffören.
Maxlängd på slangdragning
Ett enskilt avlopp bör ha en placering som innebär att slangdragning inte överstiger 10 meter, helst kortare. Där vi behöver dra slangen längre än 10 meter och/eller där avloppet ligger i ojämn terräng bör det åtgärdas. Idag ingår slangdragning upp till 20 m i priset. Längre slangdragningar på max 50 m innebär extrakostnader.
De kunder som i framtiden har slangdragningar längre än 10 meter riskerar tilläggsavgifter för extrapersonal. Du kan exempelvis gräva ner en fast tömningsledning eller lägga en lös slang som kan kopplas på när det är dags för slamsugning.
Om vi inte kan tömma
Kontakta kundtjänst om du vet att något blockerar vägen eller något annat hindrar slambilen från att komma fram. Om slambilen inte kommer fram kan du få betala en avgift fast vi inte kunde tömma.
Nivåskillnad
Nivåskillnaden mellan botten på avloppsanläggningen och tömningsfordonets uppställningsplats får inte överstiga 5 meter. Anledningen är att det inte går att suga slam hur högt som helst, oavsett utrustning.
Långa slangdragningar
Ett enskilt avlopp bör ha en placering som innebär att slangdragning inte överstiger 10 meter, helst kortare. Fastighetsägare som har ett enskilt avlopp där vi behöver dra slangen längre än 10 meter och/eller där avloppet ligger i ojämn terräng bör överväga åtgärder för att åtgärda detta. Du kan exempelvis gräva ner en fast tömningsledning (max 60 meter) eller lägga en lös slang som kan kopplas på när det är dags för slamsugning.
De kunder som i framtiden har slangdragningar längre än 10 meter riskerar tilläggsavgifter för extrapersonal. Att använda extrapersonal är i dagsläget enda möjligheten att tömma ett enskilt avlopp enligt arbetsmiljöverkets regelverk.
Tunga betonglock
Brunnslocket skall kunna öppnas av en person. Det får därför inte vara för tungt eller för svårt att öppna. Om locket skall lyftas av helt och hållet får det inte väga mer än 15 kg. Om det enkelt kan dras åt sidan utan att lyftas kan en dragkraft på 35 kg vara acceptabelt. Då ska locket även ha någon form av handtag.
Många brunnslock av betong väger för mycket. Vill du ersätta ditt betonglock finns det lätta lock av glasfiber eller plast som du kan köpa och installera själv på din slambrunn. Du hittar dessa enklast om du söker på ”Lätta brunnslock” på internet.
Om du av olika anledningar inte vill byta ut ditt tunga brunnslock måste du ordna med ett tillfälligt lätt brunnslock under perioden som din slambrunn skall tömmas. Du som fastighetsägare ansvarar för att detta tillfälliga lock är säkert så att inte människor eller djur kan trilla ned i brunnen.
Vändplatser och farbara vägar i anslutning till det enskilda avloppet
En bra transportväg fram till ditt enskilda avlopp är viktigt då slamsugningsfordon är stora och tunga. Att en personbil tar sig fram längs vägen är ingen garanti för att slambilen kan det. Det är alltid chauffören som gör en bedömning om underlaget och vägen är farbar när det är dags att tömma. En farbar väg för slamsugningsfordon innebär följande:
Vägen ska vara minst 3,5 meter bred.
Ingen växtlighet inom 1 meter på vardera sidan av vägbanan.
Fri höjd på 4,6 meter. Träd och växtlighet får inte inkräkta på den fria höjden.
Ha en hårdgjord körbana med ett bärlager av singel/grus. Slambilen väger mellan 16–26 ton beroende på last. Gräsbevuxna ytor tål inte denna belastning, särskilt inte efter regnperioder eller våren.
Vara snöröjd och halkbekämpad vintertid. Snövallar får inte inkräkta på vägbredden.
Vändplats skall finnas i anslutning till ditt enskilda avlopp. Backning är inte ett körsätt utan skall endast utföras för att vända slambilen.
Om du vill beställa tömning av slam kan du själv teckna ett abonnemang för slamtömning i beställningsformuläret "Överlåtelse/Nytt abonnamng" här på vår hemsida. Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.
Relaterade formulär:
Om du har ett oregistrerat kontantkort eller om ditt mobilnummer är registrerat på din arbetsgivare så får du inte våra sms automatiskt. Du kan också få ett meddelande via e-post. Du kan registrera dig i formuläret här nedanför.
Relaterade formulär:
Vid storhelger och röda dagar skickar vi ett sms eller ett röstmeddelande för att påminna de som berörs av ändrade hämtningsdagar för sopkärl och trädgårdskärl.
Vi gör det med hjälp av en kombination mellan digitala kartor och GIS (Geografiskt informationssystem) och våra chaufförers körturer. Vi skickar sms till den som är folkbokförd i en fastighet och som är den äldsta över 18 år som har ett mobilnummer registrerat på fastigheten.
Du som inte har ett mobilnummer registrerat på din hemadress får ett röstmeddelande till din fasta telefon, om du har en sån.
Du kan avregistrera ditt telefonnummer för framtida sms-utskick. Det gör du i formuläret nedan.
Relaterade formulär:
Du kan ange samma mobilnummer för flera fastigheter men kommer inte se vilken adress det gäller i sms-utskicket.
Registrera ditt nummer i formuläret här nedan för att koppla det till adressen där du bor.
Relaterade formulär:
Blockera ditt barns telefonnummer genom att avregistrera telefonnumret i formuläret nedan.
Relaterade formulär:
Registrera ditt nummer i formuläret nedan för att koppla det till adressen där du bor.
Relaterade formulär:
Vi hämtar ditt mobilnummer från din teleoperatörs databas. Uppgifterna är samma som till exempel Eniro använder. Är du skriven på en adress och har en mobiltelefon som är registrerad på samma adress så kommer du att få våra sms. Om du har hemligt nummer är det din teleoperatörs ansvar att inte lämna ut ditt telefonnummer.
Det är alltid fastighetsägaren som står för abonnemanget. Hur kostnaden fördelas mellan fastighetsägare och hyresgäst kan göras upp sinsemellan.
Om du har ett oregistrerat kontantkort eller om ditt mobilnummer är registrerat på din arbetsgivare så får du inte våra sms automatiskt. Du kan också få ett meddelande via e-post. Du kan registrera dig i formuläret här nedanför.
Relaterade formulär:
Vid storhelger och röda dagar skickar vi ett sms eller ett röstmeddelande för att påminna de som berörs av ändrade hämtningsdagar för sopkärl och trädgårdskärl.
Vi gör det med hjälp av en kombination mellan digitala kartor och GIS (Geografiskt informationssystem) och våra chaufförers körturer. Vi skickar sms till den som är folkbokförd i en fastighet och som är den äldsta över 18 år som har ett mobilnummer registrerat på fastigheten.
Du som inte har ett mobilnummer registrerat på din hemadress får ett röstmeddelande till din fasta telefon, om du har en sån.
Du kan avregistrera ditt telefonnummer för framtida sms-utskick. Det gör du i formuläret nedan.
Relaterade formulär:
Du kan ange samma mobilnummer för flera fastigheter men kommer inte se vilken adress det gäller i sms-utskicket.
Registrera ditt nummer i formuläret här nedan för att koppla det till adressen där du bor.
Relaterade formulär:
Blockera ditt barns telefonnummer genom att avregistrera telefonnumret i formuläret nedan.
Relaterade formulär:
Registrera ditt nummer i formuläret nedan för att koppla det till adressen där du bor.
Relaterade formulär:
Vi hämtar ditt mobilnummer från din teleoperatörs databas. Uppgifterna är samma som till exempel Eniro använder. Är du skriven på en adress och har en mobiltelefon som är registrerad på samma adress så kommer du att få våra sms. Om du har hemligt nummer är det din teleoperatörs ansvar att inte lämna ut ditt telefonnummer.
Då behöver du ansöka om ett nytt abonnemang. Det gör det enklast via vårt formulär "Överlåtelse/ Nytt abonnemang".
Relaterade formulär:
Du betalar en framkörningsavgift och en fast kostnad per kärl oavsett storlek. Kontakta vår kundservice för mer information om pris och bokning.
Det här är exempel på vad du får lägga i soppåsen:
Relaterade formulär:
För att vi ska kunna tömma dina kärl behöver du tänka på att kärlen ska stå fritt från staket, bilar och postlåda. Kärlet ska placeras minst 0,5 meter och högst 1,6 meter från vägkanten och tänk också på att lämna ett utrymme på 0,5 meter mellan kärlen.
Relaterade formulär:
Genom att undvika fukt och lukt minimerar du risken att flugor, maskar och larver trivs i ditt bruna kärl.
Vill du ha hjälp med att tvätta dina kärl kan du boka kärltvätt i samband med sophämtningen.
För mer information och bokning av kärltvätt, kontakta vår kundservice.
Information om ändrade sophämtningsdagar och öppettider hos våra återvinningscentraler vid storhelger och röda dagar kan du hitta på flera ställen.
Dina sophämtningsdagar hittar du genom att söka på din adress i vår sökfunktion, där publiceras även eventuella förändringar. För att få veta öppettider och förändringar kan du söka upp din närmaste återvinningscentral.
SMS skickas till dig som är folkbokförd i en fastighet och är över 16 år eller fastighetsägaren om den bor någon annanstans. Du som inte har ett mobilnummer registrerat på din hemadress får ett röstmeddelande via din fasta telefon, om du har en sån.
Läs mer om hur du registrerar eller avregistrerar till telefonnummer i formulären nedan.
I sociala medier hittar du alltid den senaste informationen från oss. Följ oss gärna på Facebookoch Instagram för att ta del av senaste nytt.
I bilagan som skickas tillsammans med fakturan kan du hitta information kring förändringar inför storhelger och röda dagar
Skyltar på återvinningscentralen informerar om kommande förändringar gällande öppettider.
Relaterade formulär:
En förpackning är en produkt med syfte att innehålla eller skydda en vara. Exempel på en förpackning kan vara en mjölkkartong, diskmedelsflaska eller konservburk, medan en diskborste, bakplåtspapper eller aluminiumfolie hör hemma i restavfallet.
Nej, detta stämmer inte. Allt glas som sorteras på återvinningsstationer eller i miljörum hålls separerade från varandra. Det kan se ut som att glaset blandas vid tömning, men bilen som det töms i har två fack på flaket. Färgat och ofärgat glas hålls separerat i hela processen.
Genom att återvinna aluminium och stål sparas stora mängder energi, jämfört med att framställa ny råvara. Både aluminium och stål går dessutom att återvinna hur många gånger som helst utan att kvaliteten försämras.
Ja! Varje förpackning som kommer in i återvinningssystemet bidrar till utvecklingen av återvinningssystemen, så att ännu fler förpackningar kan bli till nytt material i framtiden. Förpackningar som inte lämnas till återvinning, går istället till förbränning.
Genom att källsortera dina förpackningar hjälper du till att spara på jordens resurser och bidrar till ett cirkulärt samhälle. Till exempel halveras koldioxidutsläppen om du källsorterar en plastförpackning istället för att slänga den i soppåsen.
Många färskvaruförpackningar består av kartong med en plasthinna på insidan och ibland en plastkork längst upp. Plasthinnan skiljs åt från kartongen i återvinningsprocessen. Förpackningen ska därför sorteras som pappersförpackning, medan den löstagbara plastkorken hör hemma hos de andra plastförpackningarna. I allmänhet gäller samma sak för alla förpackningar som består av flera sammansatta material. De ska sorteras efter det materialet det är mest av i förpackningen.
Utvecklingen av vilka plaster som går att återvinna går ständigt framåt. Det enda du behöver komma ihåg är därför att lämna alla dina plastförpackningar till återvinning. Svensk Plaståtervinning jobbar aktivt för att fler förpackningar ska kunna materialåtervinnas och har byggt ut sin anläggning i Motala för att kunna återvinna många fler olika typer av plastförpackningar.
De transporteras till pappersbruk för återvinning. Pappersfibern kan återvinnas minst sju gånger innan den är utsliten. Efter det tas pappersavfallet tillvara som energi genom förbränning.
Du behöver inte diska ur förpackningen, det räcker att den är tömd på sitt innehåll och ursköljd med kallt vatten eller använt diskvatten. Skälet till att förpackningarna ska vara tömda är dels en hygienfråga och dels att det kan påverka återvinningen eftersom den automatiska sorteringsprocessen för vissa materialslag sorterar förpackningarna efter vikt.
Ja, en använd plastförpackning som sorteras och återvinns, halverar klimatpåverkan, jämfört med om den slängs i hushållssoporna och går till förbränning. Ett kilo materialåtervunnen plast minskar koldioxidutsläppet med två kilo. Plasten i en förpackning kan återvinnas om och om igen. Det gör både att vi minskar utsläppen från förbränning och minskar behovet av fossil råvara, som behövs vid produktion av ny plast. Återvinner vi behövs inte ny plast i samma omfattning.
33% av de plastförpackningar som samlades in av FTI under 2021 via återvinningsstationer och fastighetsnära insamling, återvanns av Svensk Plaståtervinning. Av alla plastförpackningar som sattes på marknaden 2021 var återvinningsgraden 18%. En stor förlust i systemet är redan i hushållens källsortering, där många plastförpackningar felaktigt slängs i soppåsen med restavfall. Om alla plastförpackningar hade sorterats rätt och lämnats till materialåtervinning hade återvinningsgraden varit högre.
Svensk Plaståtervinning arbetar för att förbättra återvinningen och Gästrike återvinnare arbetar för att öka sorteringen och insamlingen. Här behöver vi hjälpas åt, från sortering i hushållen via insamling och transport till materialåtervinning, och inte minst att de producenter som tillverkar plastförpackningar gör dem lätta att återvinna.
Svensk plaståtervinning har ett mål att nå 55% materialåtervinning av plastförpackningar till år 2025, vilket är fem år tidigare än EU:s mål som är 50% år 2025 och 55% år 2030.
Ofta är det angivet på förpackningen hur den ska sorteras, titta gärna i första hand om det finns en symbol eller en utskriven sorteringsangivning. Finns inte det kan du testa följande knep: Knyckla ihop förpackningen. Behåller den formen sorteras den som en metallförpackning, vecklar den ut sig sorteras den som plastförpackning.
Alla plastförpackningar som samlas in av oss på Gästrike återvinnare skickas till Svensk Plaståtervinnings återvinningsanläggning i Motala. Den är Europas mest effektiva anläggning, och bygger nu Site Zero, som blir världens största och mest effektiva återvinningsanläggning för cirkulär hantering av plastförpackningar från hushåll.
Hos Svensk Plaståtervinning finsorteras de mjuka och hårda plastförpackningarna i en högteknologisk process. Förenklat kan man säga att de mjuka plastförpackningarna skiljs från de hårda med hjälp av fläktar som blåser bort den lätta mjukplasten. Sedan sorteras förpackningarna med hjälp av infrarött ljus som används för att identifiera de olika plastmaterialen. Alla plastsorter separeras från varandra för att i nästa steg återvinnas var för sig. Det är en förutsättning för att behålla materialets kvalitet och funktioner och gör det möjligt att kan återvinna plasten om och om igen.
Efter sortering och separering smälts plasttyperna ned till små pellets, som används för att tillverka nya plastprodukter. Svensk Plaståtervinning driver och leder utvecklingen inom cirkulär plaståtervinning.
Det här är exempel på vad du får lägga i soppåsen:
Relaterade formulär:
Relaterade formulär:
Relaterade formulär:
För att systemet ska fungera måste påsen stå luftigt, använd därför den hållare som är speciellt framtagen för detta. Behöver du en ny hållare? Välkommen in till din närmaste återvinningscentral och hämta en, gratis såklart.
Ja, blomsterlupiner, gullris, jätteloka, parkslide och jättebalsamin är exempel på växter som räknas som invasiva arter och får inte slängas som trädgårdsavfall. Invasiva växter ska läggas i dubbla förslutna påsar och slängas på återvinningscentralen i containern för Saker som inte ska återvinnas.
Har du en mindre mängd går det bra att slänga dem i dubbla förslutna påsar i restavfallet.
Gör trädgården populär för fåglar, bin och andra insekter. De håller skadedjuren i balans och pollinerar dina växter. Ta hjälp av växtlighet och djurliv för att skapa en grönskande och livfull trädgård.
Genom att använda sig utav hushåll- och trädgårdsavfall kan du bli miljösmart. Många medel har fler användningsområden än bara ett och kan enkelt hjälpa till att hålla borta både skadedjur och ogräs. Det kan dessutom bidra till en mer energisnål och miljövänlig odling.
Relaterade formulär:
Du behåller ditt kärl till nästa säsong. Tvätta kärlet och ställ undan det i väntan på nästa säsong. Håll koll på vår hemsida när säsongen startar igen.
Små delar, jord och grus siktas bort innan materialet flisas ner och används bl a i produktionen av biogas i Gästrike Ekogas anläggning i Forsbacka. Materialet flisas direkt på plats vid anläggningen.
Relaterade formulär:
Vi kan tyvärr inte erbjuda extra tömning av trädgårdsavfall i nuläget av logistiska skäl.
Vi skickar sms eller ett brev hem i brevlådan när du bokar ditt abonnemang. I det brevet hittar du din aktuella hämtningsdag, tips och information om ditt abonnemang. Inför varje säsong råder vi dig att titta vilken din aktuella hämtningsdag är via Mina sidor eller via vår sökfunktion för hämtningsdagar.
Din hämtningsdag kan variera från år till år då vi arbetar kontinuerligt för att förbättra vårt arbete och insamlingen av trädgårdsavfall.
Ja, du kan boka ett abonnemang när som helst. Bokar du abonnemang mitt i säsongen betalar du bara för de hämtningar som återstår.
Relaterade formulär:
Förutom 15 tömningar under perioden april till och med oktober ingår utkörning av ett 360-liters kärl. Ett 360 liters kärl är 110 cm hög, 85 cm djup och 65 cm bred.
Relaterade formulär:
Då behöver du göra en överlåtelse av ditt abonnemang till den nya ägaren. Det gör det enklast via vårt formulär "Överlåtelse". Du kan också skriva ut blanketten och skicka till oss.
Relaterade formulär:
Håll avfallet så torrt som möjligt
Låt överflödig vätska rinna av matavfallet innan du lägger det i påsen.
Låt påsen frysa till lite
Låt gärna påsen stå utomhus några minuter och frysa till lite innan du lägger den i kärlet.
Byt påse ofta
Genom att byta påse ofta håller den sig relativt torr.
Skaka om ditt kärl
Om du skakar om ditt kärl då och då fastnar det inte lika lätt.
Hushållspapper bland matavfallet
Släng hushållspapper med matrester i påsen för matavfall. Det absorberar eventuell vätska och håller påsen torrare.
Hacka loss påsarna
Fryser påsarna fast kan våra chaufförer inte tömma kärlet ordentligt. Så var noga med att hacka loss påsar som frusit fast, ta gärna en titt innan tömning så slipper det bli påsar kvar.
Vintertid kan det vara svårt för våra sopbilar att ta sig fram på grund av halka vilket kan medföra förseningar i sophämtningen. Här är några förklaringar till varför det kan vara svårt att ta sig fram:
Det är såklart olika från hushåll till hushåll. Det finns schabloner som Avfall Sverige har tagit fram. Om man tittar på ett genomsnittligt hushåll, ca tre personer som bor i ett hus eller lägenhet, är behovet om hushållet sorterar bra att det uppstår ca 40-50 liter restavfall per vecka, ca 10-15 liter matavfall och ca 60-80 liter förpackningar per vecka.
De hushåll som sorterar enligt schablonerna kan hålla nere sina kostnader för avfallshanteringen.
Det finns många hushåll som har väsentligt mycket mera restavfall än schablonerna ovan, främst pga. sämre sortering och det kostar betydligt mera. Genom att arbeta för bättre beteenden och öka sorteringen kommer kostnaderna att sjunka. Bra för miljön och bra för plånboken.
Det finns omständigheter som gör att ett hushåll tidvis har mera avfall, tex. blöjor, vilket är naturligt. Det kan innebära ökade kostnader, då det kan behövas ett större kärl eller tätare hämtning.
Relaterade formulär:
Gästrike återvinnare äger ingen egen förbränningsanläggning. Vi upphandlar tjänsten om att transportera och förbränna det avfall som ska brännas. Gästrike återvinnare är således en kund åt en förbränningsanläggning och måste betala för att bli av med de brännbara soporna. Den här tjänsten blir bara dyrare och dyrare. Dessutom tillkom även en förbränningsskatt från 1 april 2020 som ökar kostnaderna ännu mer. Ju mer vi sorterar till återvinning desto mindre avfall behöver vi skicka till dyr förbränning.
Relaterade formulär:
Det stämmer att svenska förbränningsanläggningar importerar sopor och det är det som gör att de också kan höja priset mot det svenska avfallet eftersom det är utbud och efterfrågan som styr.
Förbränningsanläggningarna är i många fall privata företag, men ägs ibland av en kommun. Gästrike återvinnare äger ingen egen förbränningsanläggning utan upphandlar tjänsten om att transportera och förbränna det avfall som ska brännas. Förbränningsanläggningarna tar betalt från sina kunder, t ex avfallsföretag i Sverige men även utomlands, för att de tar om hand om andras avfall och bränner det. De tjänar pengar på att dels ta betalt för inkommande avfall som de bränner och sedan kan de även ta betalt för t ex fjärrvärmen de säljer vidare. De här företagen agerar på den privata marknaden och då är det utbud och efterfrågan som gäller. Om någon är beredd att betala mera för att bli av med sina sopor så blir förbränningsanläggningarna fulla i Sverige och då kan de även höja priserna mot de svenska avfallsföretagen.