Vi kommer att påbörja ett småskaligt införande i vissa områden under 2024. Samtliga hushåll ska ha närsorterat före 2027. Här kan du söka på din adress och få veta när du preliminärt beräknas få dina kärl för plast- och pappersförpackningar.
På vintern beror det på fastfrysning och på sommaren att påsen varit kladdig och torkat fast på grund av värme.
Då vi oftast hämtar med sidlastare ser inte chauffören ned i kärlet och märker inte att påsar fastnar. Det enda de kan se via en kamera är om det trillar ut påsar. Kontrollera därför kärlet när du ställer ut det för tömning och lösgör påsar som sitter fast. Det bruna kärlet är väl tilltaget i storlek och ska räcka en hel månad. Det gör därför inte så mycket om några påsar fastnat i botten.
Är kärlet så fullt att det behöver tömmas före nästa ordinarie hämtningsdag? Du kan beställa en extra hämtning via vår e-tjänst "Beställ extra hämtning av sopor eller latrin" mot en framkörningsavgift. Det är fastighetsägarens ansvar att lossa på påsarna så att kärlet kan tömmas utan problem.
Relaterade formulär:
Då behöver du göra en överlåtelse av ditt abonnemang till den nya ägaren. Det gör det enklast via vårt formulär "Överlåtelse". Du kan också skriva ut blanketten och skicka till oss.
Relaterade formulär: