Hur påverkas taxan inför 2025?
Inför 2025 höjer vi inte taxan som helhet. Vi höjer inte taxan på våra abonnemang, men däremot gör vi interna justeringar mot en tydligare miljöstyrning. Det innebär att vi både ökar och minskar specifika taxor. Vi höjer t ex taxan på vissa tilläggstjänster i syfte att förbättra arbetsmiljön för våra chaufförer och minimera onödiga transporter. Kostnader som fastighetsägaren själv kan påverka. Fastighetsnära hämtning av plast- och pappersförpackningar kommer vara kostnadsfri för fastighetsägaren och införs successivt med start 2024 för att vara på plats hos alla senast sista december 2026.
Vad är grundavgiften?
Grundavgiften är en fast avgift kopplad till boendeform och betalas av alla fastighetsinnehavare och verksamheter per år/säsong. I priset ingår bemannade återvinningscentraler för sorterade grovsopor och farligt avfall, samt insamling av returpapper och förpackningar med producentansvar från allmänna gemensamma insamlingsplatser som t ex återvinningsstationer. I grundavgiften ingår även övergripande kostnader för planering, kundtjänst, information, administration och lokaler.
Vad är hämtningsavgiften?
Hämtningsavgiften är de rörliga avgifter som man i viss mån kan styra över. Det kan till exempel handla om vilken storlek på kärl man har och hur ofta man behöver ha tömning. I denna kostnad ingår kärl, tömning, transport och behandling. I hämtningsavgiften ingår även papperspåsar och påshållare för insamling av matavfall.
Relaterade formulär:
Hur är det tänkt att avgifterna i taxan ska styra mot bättre sortering?
Relaterade formulär:
Vad kan man göra för att minska sina kostnader för avfall?
Relaterade formulär:
Vad menas med miljöstyrande avgifter/taxa?
Storleken på avgifterna är ett sätt att öka incitamenten att sortera mera och minska på avfallet. Det innebär att:
- Mindre kärl är billigare än större kärl.
- Det är billigare att ha hämtning av restavfall mer sällan.
- De kunder som sorterar bra och som slänger så lite som möjligt i soppåsen med restavfall betalar mindre än de kunder som inte gör det. Det är väldigt dyrt att bränna restavfallet och det är bättre för miljön att återvinna tidningar och förpackningar och göra fordonsgas av matavfallet.
- Vi debiterar kunder vid felsorteringar och omklassning av avfall för att markera att sorteringskvaliteten inte är bra.
Relaterade formulär:
Varför betalar kunder som har hemkompost lika mycket som de som sorterar sitt matavfall i ett brunt kärl?
Relaterade formulär: