Just nu har vi tekniska problem med "Sök hämtningsdag". Läs mer
close
sopbil på väg

Regler vid uppehåll

På den här sidan har vi sammanställt vilka regler som gäller vid ansökan om uppehåll i sophämtning vid permanentbostad, fritidsboende och slamtömning.

På den här sidan har vi sammanställt vilka regler som gäller vid ansökan om uppehåll i sophämtning vid permanentbostad, fritidsboende och slamtömning.

  • Vid ansökan tas en administrativ avgift ut.
  • Det är abonnentens ansvar att informera Gästrike återvinnare om förändringar eller förlängningar av uppehåll. Vi skickar inte ut någon information när det godkända uppehållet är på väg att löpa ut.
  • Den som beviljats uppehåll får inte nyttja fastigheten under den tid som uppehållet avser. Med nyttja avses all vistelse på fastigheten utom tillsyn av obebodd och outnyttjad fastighet.
  • Ändrade förhållanden ska anmälas till Gästrike återvinnare.
  • Om reglerna inte följs har Gästrike återvinnare rätt att upphäva beslutet och återgå till ordinarie hämtning. Fastighetsinnehavaren kommer då att påföras avgift för hela uppehållsperioden.

Ansökan om uppehåll vid permanentbostad

  • Uppehåll för permanentbostad söks för minst 3 mån och ges för högst 5 år i taget.
  • Ansökan om uppehåll för permanentbostad ska ske till förbundet senast två veckor före avsedd uppehållsperiod.

Ansökan om uppehåll vid fritidsboende

  • Uppehåll för fritidsbostad söks för minst en hel hämtningssäsong och ges för högst fem hämtningssäsonger  i taget.
  • Ansökan om uppehåll i hämtning från fritidshus ska ansökas senast den 15 april.

Ansökan om uppehåll i slamtömning

  • För slam från enskilda avloppsanläggningar gäller att om fastigheten nyttjas inom en period av 12 månader, ska en tömning ske inom denna tid.

Kontakta oss

arrow-right