1. Allmänt, ansvar
För den hantering av avfall som Gästrike återvinnare utför gäller i fallande rangordning
- Bestämmelser i miljöbalken, avfallsförordningen och andra förordningar och föreskrifter utfärdade med stöd av miljöbalken
- Lokala föreskrifter om avfallshantering för Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken och Älvkarleby
- Avfallstaxa för Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken och Älvkarleby, beslutad med stöd av 27 kap 4§ i miljöbalken
- Särskilda villkor
- Dessa allmänna villkor
2. Bestämmelser
Bestämmelserna enligt 1. Allmänt, ansvar gäller följande:
A) Enskilda hushåll
B) Flerbostadshus
C) Verksamheter/Företag
3. Inledande bestämmelser
3.1 Dessa allmänna villkor ska om parterna inte skriftligen avtalar något annat utgöra avtalsinnehåll mellan Gästrike återvinnare och Kunden.
Om det i kontraktshandlingarna skulle förekomma mot varandra stridande villkor, gäller de, om inte parterna uttryckligen avtalar något annat, inbördes i följande ordning (1) det individuella avtalet, (2) Gästrike återvinnares Särskilda villkor och (3) Gästrike återvinnares Allmänna villkor.
3.2 För avfall som inte omfattas av de kommunala föreskrifterna om avfallshantering och den kommunala avfallstaxan gäller följande. Gästrike återvinnare har rätt att ändra i eller göra tillägg till dessa Allmänna villkor med bindande verkan för Kunden 1 månad efter det att underrättelse om ändringen lämnats på faktura till Kunden och på Gästrike återvinnares hemsida. Om Kunden inte vill acceptera de varslade ändringarna eller tilläggen har Kunden rätt att inom 14 dagar från Gästrike Återvinnares underrättelse om ändring/tillägg säga upp avtalet till upphörande vid den tidpunkt när ändringen/tillägget annars skulle bli gällande mot kunden.
3.3 Om Kund önskar kan avtalet omfatta även andra delar, vilka i så fall avtalas separat i det individuella avtalet.
4. Anbud/avtal
4.1 Ett anbud från Gästrike återvinnare är, om ej annat anges, bindande i 30 dagar.
4.2 Anbud och avtal förutsätter sedvanlig kreditprövning. Gästrike återvinnare har rätt att begära förskottsbetalning eller betryggande säkerhet. Försummar Kunden att betala förskott eller ställa säkerhet när detta har begärts, har Gästrike återvinnare rätt att utan påföljd frånträda sitt anbud eller, om avtal redan skulle ha ingåtts, avtalet.
5. Avgifter och tjänster
5.1 Avgifter för avfall som lyder under kommunalt ansvar framgår av avfallstaxan.
5.2 För övriga tjänster gäller avtal/prisöverenskommelse.
6. Ansvar för lämnat avfall
6.1 För avfall som omfattas av kommunalt ansvar (och därmed de kommunala föreskrifterna om avfallshantering och den kommunala avfallstaxan) är Gästrike återvinnare ansvarig för insamling och behandling av avfallet
6.2 För avfall som omfattas av producentansvar och där Gästrike återvinnare utför hämtning, är Gästrike återvinnare ansvarig för utförandet av insamlingen och producenterna ansvariga för återvinning av avfallet.
6.3 För avfall som lämnas på återvinningscentraler är Gästrike återvinnare ansvarig intill att det skickas för behandling.
6.4 För avfall som lämnas av verksamheter/företag enligt avtal och där Gästrike återvinnare utför hämtning, är Gästrike återvinnare ansvarig för utförandet av insamlingen och ansvarig för avfallet intill dess att det skickas för behandling.
6.5 För avfall som lämnas av verksamheter/företag på våra återvinningscentraler är Gästrike återvinnare ansvarig intill dess att det skickas för behandling.
6.6 För avfall som lämnas till ”återbruk” är Gästrike återvinnare ansvarig för intill dess att de hämtas av avtalade organisationer för s k ”återbruk”.
7. Kärl och behållare
Kärl och behållare ska hanteras enligt de lokala föreskrifterna om avfallshantering.
8. Prisreglering för tjänster
För avfall som omfattas av kommunalt ansvar för avfall gäller avgifter i den kommunala avfallstaxan. Avgifterna i avfallstaxan justeras vid behov och beslutas av kommunfullmäktige i Gästrike återvinnares medlemskommuner. För taxeändringar gällande kommunal avfallstaxa kan kund ej säga upp abonnemang.
För avfall som inte omfattas av kommunalt ansvar för avfall gäller följande:
Transporter (Kärl, Containrar och flak) och övriga transporttjänster
Transportpriser justeras enligt index T16SÅ12MH med skillnaden i preliminära indextalen för november året innan och november innevarande år. Reglering sker 1 januari kommande år. Om indextalen skulle sänkas så sker ingen förändring. Indexet regleras utifrån separat avtal med kund.
Behandling
Fraktioner debiteras enligt de marknadspriser från behandlingsanläggningar som finns upphandlade av Gästrike återvinnare på marknaden. Justeras med 1 månads avisering och regleras från separat avtal med kund.
Hyra av kärl, container och växelflak
Utgår från separata avtal med kund.
Skatter och avgifter
I de fall staten beslutar om förändringar i skattesystemet eller i avgifter och taxor så har Gästrike återvinnare rätten att göra justeringar i priset. Justeringen ska meddelas 30 dagar innan nytt pris träder i kraft.
Kund som ej accepterar prisförändringen gällande behandling har rätten att enligt 15.1 säga upp avtalet. Detta gäller ej höjningar som omfattas av transportindex eller hyra av kärl, container och behållare.
9. Fakturering och betalning
9.1 Kunden ska mot faktura från Gästrike återvinnare enligt avtal (i förskott/efterskott) betala abonnemangsavgifter, kärlhyra och andra ersättningar som utgår med ett visst belopp per månad eller annan tidsperiod.
9.2 Kunden ska betala Gästrike återvinnare fakturor enligt fakturans förfallodatum. Sker betalning inte i rätt tid har Gästrike återvinnare rätt till dröjsmålsränta enligt räntelag samt ersättning för skriftlig betalningspåminnelse och inkassokrav enligt gällande författningar.
9.3 Kunden ska genast efter mottagandet av en faktura kontrollera denna. Invändningar mot en faktura ska framställas inom 14 dagar från fakturadatum. Görs inte en invändning inom föreskriven tid får eventuella fel i fakturan som borde ha upptäckts vid en sådan kontroll därefter inte åberopas mot Gästrike återvinnare.
9.4 Om kund har obetald faktura vid beställning av tjänst, avser ej kommunalt avfall, äger Gästrike återvinnare rätten att bedöma om beställd tjänst kommer att utföras åt kunden. Kunden meddelas då vid beställning av tjänst.
Om kund har inkassokrav för utförda tjänster som fakturerats av Gästrike återvinnare avslutas kundens beställda tjänster/avtalade tjänster med omedelbar verkan, gäller ej kommunalt avfall. Kunden meddelas skriftligen om upphörandet av beställd tjänst/avtalad tjänst. Detta gäller även då kund beställer ny tjänst och har inkassokrav från utförda tjänster av Gästrike återvinnare.
10. Kundens skyldigheter generellt
10.1 Kunden ansvarar för att behållare/containrar/kärl kan placeras på anvisad/överenskommen plats med tydlig märkning där hämtning ska ske. I behållare och utrymme för avfall får endast sådant avfall läggas som behållaren och förvaringsplatsen är avtalad för.
Det är Kundens ansvar att åtgärda nedskräpning i anslutning till hämtningsplatsen som uppkommit på grund av att gällande bestämmelser inte följts. Det kan till exempel vara att avfall har ställts utanför behållaren, har lagts löst i behållaren, inte är tillräckligt väl inslaget, eller att behållaren har överfyllts.
Kundens ska se till att kärl står upprätta och inte orsakar hinder eller nedskräpning. Det är Kundens ansvar att se till att transportväg och dragväg fram till behållaren hålls i lättframkomligt skick. Gång- och transportväg ska hållas fri från hinder, röjas från snö och hållas halkfri samt vara jämn och hårdgjord. Kunden ansvarar för att kärl/behållare/container är fria från snö på lock/tak.
Om avfallet inte överensstämmer med lämnade uppgifter eller vad Gästrike återvinnare annars hade skälig anledning att förvänta sig, har Gästrike återvinnare rätt till ersättning för de extra kostnader och det merarbete som detta kan föranleda.
Behållare får ej fyllas mer än att det lätt kan tillslutas eller vara för tung för att flytta den. Avfall som kan skada person får ej slängas i behållare. Kund ska se till att där kärlen placeras utomhus är uppställd på underlag som är så beskaffat att fastfrysning undviks. Kunden ska se till att avfall inte placeras utanför avsedda behållare/kärl samt hålla rent runt och rengöra behållare/kärl. För soprum gäller att dörröppningen har en fri höjd av minst 2 meter och en bredd av minst 1 meter, samt att inte finns hindrande trösklar och dörrstopp.
Vid avsteg från ovanstående stycken har förbundet rätt att inte utföra hämtning. Kunden är då skyldig att omgående återställa det som felar. Avfallet hämtas vid nästa ordinarie hämtning efter att Kunden vidtagit erforderliga åtgärder. Hämtning kan också ske tidigare efter beställning och mot avgift.
Om Kunden inte åtgärdar felet kan förbundet efter individuell bedömning av felets art eventuellt utföra hämtning mot extra avgift.
10.2 Allt avfall ska sorteras i enlighet med de instruktioner som Gästrike återvinnare från tid till annan lämnar. Vid felsortering har Gästrike återvinnare rätt att debitera en felsorteringsavgift eller klassa om avfallet, vilket kan förändra kostnaden för kund.
11. Verksamheters skyldigheter när denne lämnar avfall till Gästrike återvinnare
11.1 Om Gästrike återvinnare begär det är Kunden skyldig att upprätta och till Gästrike återvinnare överlämna dokumentation avseende utförd karakterisering av det avfall kunden ämnar göra sig av med. Gästrike återvinnare har rätt att avvisa leverans eller på Kundens risk och bekostnad återsända eller destruera redan levererat avfall om detta avviker från vad Kunden uppgivit.
11.3 Lossning av avfall får endast ske på plats som har anvisats för ändamålet av Gästrike återvinnare. Lossning sker av kunden och på kundens ansvar.
11.4 Farligt avfall som hämtas från verksamheter eller lämnas till Gästrike återvinnare ska hanteras i enlighet med de instruktioner som Gästrike återvinnare från tid till annan lämnar. Vid felsortering har Gästrike återvinnare rätt att debitera en felsorteringsavgift eller klassa om avfallet, vilket kan förändra kostnaden för kund.
12. Ändring av abonnemang
Kund ska, utan dröjsmål, anmäla till Gästrike återvinnare, antingen via formulär på hemsidan https://www.gastrikeatervinnare.se, mail: info@gastrikeatervinnare.se eller kundservice tfn: 020-63 00 63, vid ändring av ägandeförhållanden, avfallsmängd, behållarens placering eller annan ändring som kan ha betydelse för beräkning av avgiften. Då ändring kan föranleda ny avgift ska den nya avgiften gälla från den dag som ändringen verkställs. Retroaktiv ändring av avgiften medges inte. Begäran om ändrad hämtningsfrekvens måste anmälas till Gästrike återvinnare och kan som tidigast träda i kraft kommande månadsskifte efter anmälan. Detta gäller inte i samband med ägarbyte av fastighet.
12.1 Körbar väg
Gäller de lokala föreskrifterna om avfallshantering.
12.2 Tjänstens avslutande
För tjänster som ligger utanför det kommunala ansvaret hämtar Gästrike återvinnare kärlen, containrarna efter att tjänsten sagts upp.
Kund debiteras avgift för avfallshanteringen ända till det datum uppsägningen skett till Gästrike återvinnare eller att Gästrike återvinnare meddelats om att annan part övertagit abonnemanget eller avtalet. Om abonnemang avslutas eller avtal sägs upp så sker debitering enligt normal faktureringsrutin med kund och där avtalet avslutas med en s k ”slutfaktura”.
13. Ändrade förhållanden
13.1 Om Gästrike återvinnares kostnader för att fullgöra sina avtalsenliga skyldigheter ökar till följd av
(1) nya eller ändrade regler i lag eller annan författning,
(2) ny rätts-praxis,
(3) ändrade avtalspriser eller marknadspriser från Gästrike återvinnares leverantörer,
(4) införandet eller höjning av skatt eller allmän avgift,
(5) utökning av eller annan ändring i Kundens verksamhet eller
(6) oriktiga eller ofullständiga uppgifter från Kunden,
har Gästrike återvinnare rätt att höja sina priser med (1) månads avisering för att kompensera sig för den ökade kostnaden.
14. Underentreprenörer
14.1 Gästrike återvinnare har rätt att fullgöra sina skyldigheter mot Kunden, helt
eller delvis, genom underentreprenör.
15. Avtals- och uppsägningstid
15.1 Om parterna inte avtalar något annat, gäller avtalet från undertecknandet och tillsvidare med minst 3 månaders ömsesidig uppsägningstid.
15.2 Gästrike återvinnare har alltid rätt att säga upp avtalet till omedelbart upphörande, om Kunden
(1) inställer sina betalningar eller på annan dylik grund kan skäligen antas vara på obestånd;
(2) försummar att iaktta en avtalsenlig skyldighet och inte vidtar rättelse inom 7 dagar efter det att försummelsen påpekats av Gästrike återvinnare; eller
(3) begår ett väsentligt avtalsbrott eller lagöverträdelse.
(4) ändrade ägarförhållandena hos kunden.
16. Fel och brister
16.1 Reklamation avseende fel eller brist i tjänst eller vara som har tillhandahållits av Gästrike återvinnare ska ske skriftligen (Gästrike återvinnare, Box 722, 801 28 Gävle), info@gastrikeatervinnare.se eller via samtal till kundservice genast efter det att felet eller bristen märkts eller borde ha märkts av Kunden. Kunden får inte åberopa fel eller brist som inte har reklamerats skriftligen inom 1 månad efter det att tjänsten utfördes eller varan levererades.
16.2 Om en av Gästrike återvinnare tillhandahållen tjänst eller vara är behäftad med fel eller brist och detta inte beror på Kunden eller Kundens personal ska Gästrike återvinnare efter eget val antingen, med den skyndsamhet som efter omständigheterna skäligen kan krävas, på egen bekostnad åtgärda felet eller bristen, eller medge Kunden ett mot felet svarande prisavdrag. Utöver vad som anges i denna punkt ansvarar Gästrike återvinnare inte för fel och brister.
16.3 Om fel avgifter/priser fakturerats har Gästrike återvinnare möjlighet till att efter avisering till Kund rätt att debitera/kreditera Kunden för ev. felaktigheter under max 12 månader retroaktivt.
17. Ansvarsbegränsning
17.1 Gästrike återvinnare ansvarar inte i något fall för produktionsbortfall, utebliven vinst, utebliven inbesparing eller annan indirekt skada av vad slag det vara må. Gästrike återvinnares skadeståndsansvar för andra skador är vidare begränsat till ett sammanlagt högsta belopp motsvarande 10 prisbasbelopp. Begränsningarna i det föregående gäller dock inte om skada förorsakas uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet av Gästrike återvinnare eller någon dess arbetstagare.
17.2 Gästrike återvinnare ansvarar inte i något fall för en skada som är en oundviklig följd av att förbundet (alt Gästrike återvinnare) följer Kundens anvisningar.
18. Sekretess
18.1 Gästrike återvinnare omfattas av offentlighets- och sekretesslagen, vilket innebär att alla avtal är offentliga. Om Kund begärt sekretess så ska det preciseras vilka uppgifter som ska sekretessbeläggas. Gästrike återvinnare kommer vid varje begäran om att utlämna sekretessbegärda handlingar göra en bedömning och fatta beslut om sådana handlingar kan utlämnas
19. Personuppgifter enligt GDPR
Nedan anges vilka krav som ställes på Gästrike återvinnare gällande tjänsten:
- Begränsningar i rätten att överföra uppgifter till tredje land
- Gästrike återvinnare äger ej rätt att överföra personuppgifter till land som inte är medlem i EU eller ESS
- Gästrike återvinnare ska uppfylla Datainspektionens krav för lagring av personuppgifter.
- Gästrike återvinnare ska tillgodose kraven i Dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation) EU 2016/679
20. Befrielsegrunder
20.1 Om Gästrike återvinnares fullgörande av en skyldighet skulle hindras eller avsevärt försvåras eller fördyras till följd av något förhållande som förbundet inte råder över såsom strejk eller annan arbetskonflikt (oavsett om Gästrike återvinnare är part i sådan konflikt eller inte), krig, mobilisering, pandemi, upplopp, översvämning, eldsvåda, export- eller importkontroll, valutarestriktioner, myndighets bud, allmän energi- eller materialbrist, allmän knapphet på transportmedel, avbrott i driften av teknisk anläggning eller utrustning eller fel i eller försening av leverans från underentreprenör eller underleverantör som förorsakas av sådan omständighet ska, så länge förhållandet består, Gästrike återvinnares underlåtenhet att fullgöra sin skyldighet inte utgöra avtalsbrott eller grund för skadestånd eller annan påföljd.
21. Tvister
21.1 Tvist i anledning av avtalet, ska väckas antingen genom talan mot Kunden vid kronofogdemyndighet eller allmän domstol för fordran avseende ersättning för tillhandahållna tjänster eller levererade varor, samt andra tvister eller om Gästrike återvinnare väljer 22.2.
21.2 Skiljeförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (”Institutet”). Institutets Regler för Förenklat förfarande ska därvid tillämpas.
Senast uppdaterad: 2024-11-08