Fettavskiljaren är fastighetsägarens säkerhetsanordning för att förhindra fettutsläpp till det allmänna spillvattennätet. Det är en fast installation där fastighetsägaren ansvarar för installation och funktion.
Viktigt att tänka på!
Din fettavskiljare töms idag i ett rengjort fordon och transporteras till Ekogas biogasanläggning som producerar biogas och biogödsel. Det är då viktigt att i er anläggning får bara:
- Beredning/tillverkning av livsmedel göras.
- Att endast miljömärkta och/eller livsmedelsgodkända kemikalier användas.
Detta för att biogödseln som blir en biprodukt i anläggningen ska klara certifieringskraven och kunna användas på jordbruksmark.

Vem ansvarar för fettavskiljaren?
Det är fastighetsägarens ansvar att säkerställa att större mängder fett inte når det allmänna spillvattennätet. Det är även ert ansvar som fastighetsägare att fettavskiljaren underhålls, töms enligt gällande regler samt kontrolleras minst en gång per år. Misskötsel av fettavskiljaren kan bland annat leda till att fastighetsägaren blir skadeståndsskyldig.
Vad ingår i en tömning?
Gästrike återvinnare tömmer och utför enklare rengöring av fettavskiljaren. Enklare rengöring innebär att lösa rester spolas bort från väggar och ev givare rengörs.
Hur fungerar ett abonnemang för fettavskiljare?
Beroende på antalet tömningar per år fördelas dessa ut per månad av Gästrike återvinnare. Har du tömningsmånad oktober töms fettavskiljaren en vardag mellan 1-31 oktober mellan klockan 06.00-18.00. För ordinarie schematömning kan du inte välja dag och/eller tid för tömning.
Hur vattenåterfyller jag fettavskiljaren?
Du kan enkelt vattenåterfylla din fettavskiljare själv genom att sätta igång kranen och låta den rinna på högsta tryck i några timmar. En vanlig kökskran som är fullt öppen i en timme släpper ut ca 500 L = 0,5 m3. Om du har en vattenslang vid fettavskiljaren kan du med fördel använda den.
Jag kan inte vattenåterfylla själv, hur gör jag?
Vattenåterfyllnad är en tilläggstjänst som kan köpas och utföras av valfri aktör, om det inte kan utföras av eventuell hyresgäst eller fastighetsägaren. Det finns möjlighet att få information om när tömningen sker, eller har skett, mot en tilläggsavgift. Önskemål om avisering behöver meddelas vår kundservice i god tid innan tömning.
Vad gäller kring rengöring?
Enklare rengöring av fettavskiljaren ingår i tömningen. Enklare rengöring innebär att lösa rester spolas bort från väggar och ev givare rengörs. Vid behov kontaktar vi abonnemangsinnehavaren för information om att ytterligare rengöring krävs, rengöringen kan utföras av valfri aktör. Detta medför en extra kostnad.
Vad händer om fettavskiljaren inte sköts på rätt sätt?
Misskötsel av fettavskiljare kan leda till:
- Skadade ledningar genom frätning
- Källaröversvämningar på grund av igensättning
- Luktproblem i lokalen och för grannar
- Skadliga utsläpp i sjöar och vattendrag
- Att råttor lockas till ledningsnätet
Vid misskötsel av fettavskiljaren kontaktar vi fastighetsägare och VA-huvudmannen.
Kan jag anlita vem som helst för tömning?
Nej, det är Gästrike återvinnare som ansvarar för tömning. Tilläggstjänster som t ex rengöring och vattenåterfyllnad kan utföras av valfri aktör då dessa tjänster faller utanför det kommunala uppdraget.
Hur ofta behöver fettavskiljaren tömmas?
Tömningsintervallen ska ske utifrån svensk standard: SS-EN 1825, med möjlighet till anpassning utifrån fettavskiljarens storlek och funktion i relation till befintlig verksamhet. Standarden anger att en korrekt dimensionerad och installerad fettavskiljare skall tömmas 1 gång per månad.
Jag behöver veta när tömning ska ske eller har skett, hur gör jag?
Du kan få en avisering per telefon när tömning planeras eller har utförts, mot en tilläggsavgift. Du behöver meddela vår kundservice i god tid innan tömning om du önskar avisering. Du kan inte påverka när tömningen kommer att utföras vid aviseringen, vill du boka en specifik dag och/eller tid kontaktar du vår kundservice.
Hur gör jag om fettavskiljaren behöver tömmas oftare?
Det är inga problem. Meddela vår kundservice hur många tömningar du önskar per år så får du ett nytt schema.
Jag vill att fettavskiljaren töms mer sällan, hur gör jag?
Endast fastighetsägaren kan sänka tömningsintervallet. Det beror på att det är fastighetsägarens ansvar att förhindra eventuella utsläpp av större mängder fett till det allmänna spillvattennätet. Fastighetsägaren behöver inkomma skriftligt med önskad förändring till info@gastrikeatervinnare.se. Kom ihåg att skriva anläggningsadress, hur många tömningar per år du vill ha samt telefonnummer där vi kan nå dig under kontorstid.
Kan jag själv bestämma vilken dag och/eller tid tömningen ska utföras?
Om du vill att tömning ska ske på en specifik dag och/eller tid behöver du kontakta vår kundservice för bokning. Detta medför en extra kostnad.
Varför behöver det vara två personer vid tömning?
Det behövs t ex någon utanför som vaktar slangarna så att inte förbipasserande skadas då slangarna kränger och slår när tömning pågår.
Jag har debiterats för tömning inomhus, varför det?
Om anläggningen finns inomhus medför detta ett mer-jobb för operatören något som debiteras extra enligt gällande taxa.
Vad är kontaktuppgifterna till min VA-huvudman?
I Gävle, Hofors, Ockelbo och Älvkarleby kommun är det Gästrike Vatten, tfn 020–379300 och i Sandvikens kommun Sandvikens Energi, tfn 026–242099.