Sophämtning – en viktig del i miljöarbetet

Gästrike återvinnare garanterar att ditt hushållsavfall tas om hand på ett sätt som gynnar både människa och miljö. Sophämtningen utgör en central del i miljöarbetet och om alla samverkar till en effektiv sortering bidrar vi alla till en värld som räcker längre.

I denna region sköts hämtningen och avfallsbehandlingen av Gästrike Återvinnare och vi arbetar ständigt med att förbättra denna tjänst!

Det finns också flera sätt som du kan hjälpa oss att göra vårt arbete ännu bättre ur miljösynpunkt. Tillsammans påverkar vi miljön i en positiv riktning. Här nedan hittar du flera tips som tidsbesparar vårt arbete och som därmed gör vårt arbete ännu mer miljöeffektivt!

FRÅGOR & SVAR
Vad är viktigt att veta inför min sophämtning?
  • Ställ kärlen med en halvmeters mellanrum – Då kommer sopbilen åt att tömma dom. Annars kan kärlen ta i varandra och vältas när lyftarmen på bilen griper tag i kärlet.
  • Plats kring kärlet – Klipp träd och buskar. För att tömningen ska gå smidigt behövs också utrymme runt kärlen. Annars finns det risk att kärlet slår i till exempel staketet, när lyftarmen ställer ner kärlet igen.
  • Se till att marken under kärlen är jämn – Då får lyftarmen på bilen lättare tag i kärlet och kärlet tippar inte åt sidan efter tömning.
  • Stäng locket på kärlet – Fyll inte kärlet så mycket att det inte går att stänga. Är locket öppet när sopbilen griper tag i kärlet kan soporna falla ut för tidigt.  De kan hamna på backen eller i fel fack på bilen. Det blir svårarbetat och tar tid för chauffören.
  • Ställ kärlen åt rätt håll – inåt, med handtaget och hjulen bort från bilen.
  • Endast bruna papperspåsar för matavfall – i det bruna kärlet, inga bioplastpåsar.
  • Knyt ihop soppåsen – Packetera alltid ditt avfall i en påse, lägg aldrig avfall löst i kärlet
  • Ställ ut ditt kärl kvällen innan du har hämtning
  • Skotta och sanda vid kärlen på vintern – då kan chauffören komma åt att tömma utan att behöva halka eller dra kärlen över snövallar.
  • Fastfrusna soppåsar vintertid- Genom att skaka kärlet innan tömning och hacka loss påsar som fryst fast underlättar du vårt arbete och får hela kärlet tömt.
    tunnor_28jan
Varför ska jag inte slänga Farligt avfall som t ex batterier och elavfall i kärlen?

Farligt avfall i hushållsavfallet är mycket farligt för miljön. Det ska lämnas separat till återvinningscentralen eller i EL:IN-skåpet.


Hur går det till?

Sophämtningen i regionen sker med sidlastare i villaområden och baklastare vid lägenhetsområden. För att våra chaufförer ska kunna tömma dina kärl är det viktigt att du som villaägare ställer ut kärlen vid vägkanten med 0.5 meters mellanrum för att de inte ska haka ihop vid tömning. Vi hämtar alltid det gröna och det bruna kärlet samtidigt för att minska miljöpåverkan så mycket som möjligt. Har du funderingar kring din sophämtningen? Här nedan har vi samlat de vanligaste frågorna.

 

FRÅGOR & SVAR
Det ser ut som sopbilen tömmer det som är i gröna och bruna tunnan i samma behållare. Är det verkligen så?

Chauffören som tömmer dina sopor kör en så kallad dubbeltömmare. På utsidan ser det ut som att allt hamnar på samma ställe men det gör det däremot inte på insidan. Chauffören kan själv styra en skiljevägg som separerar det som töms från det gröna respektive bruna kärlet. Det här går att se i en monitor som finns i hytten. Vår chaufför visar gärna hur det här går till för den som är intresserad

Varför är det påsar kvar i kärlet efter tömning?

På vintern är det på grund av fastfrysning och på sommaren att påsen varit kladdig och torkat fast på grund av värme. Då vi oftast hämtar med sidlastare ser inte chauffören ned i kärlet och märker inte att påsar fastnar. Det enda de kan se är om det trillar ut påsar via en kamera. Kontrollera därför kärlet när du ställer ut det för tömning och lösgör påsar som sitter fast.

 

Nivåkontroll

Det bruna kärlet är väl tilltaget i storlek och ska räcka en hel månad. Det gör därför inte så mycket om några påsar fastnat i botten.  Är kärlet mer än halvfullt efter tömning är du välkommen att kontakta oss, då kommer vår chaufför ut och gör en nivåkontroll så fort möjlighet finns. Chauffören kliver då ur bilen för att titta så att informationen om mängden påsar i kärlet stämmer med vad som angetts i kontakten med Gästrike återvinnare. Vid korrekt information tömmer chauffören kärlet, men visar det sig att kärlet är mindre än halvfullt debiteras kunden en framkörningsavgift på nästa faktura.

Hur undviker jag illaluktande kärl på sommaren?

Låt gärna matavfallet rinna av i slasken och lägg tidningssidor i botten på påsen. Vik ihop påsen ordentligt och ställ kärlet på en skuggig plats.

Varför bör jag använda bruna papperspåsar för matavfall?

Vi är både stolta och glada över att vi inom kort kommer kunna producera biogas av allt matavfall vi samlar in i vår region. Det innebär att allt matavfall endast får sorteras i papperspåsar. Papperspåsarna kan brytas ned i biogasprocessen, vilket inte bioplastpåsar kan.

Jag glömde ställa ut mitt kärl i tid, vad gör jag nu?

Anmäl utebliven sophämtning i vårt webbformulär så kan du välja mellan några olika alternativ för hur vi löser situationen.

Hur gör jag om jag vill byta kärl och vad kostar det?

Du kan själv beställa ditt kärlbyte genom att fylla i formuläret “Byt kärlstorlek” längre ner på den här sidan. Vår servicegrupp kommer och byter ditt kärl mot en kostnad (se avfallstaxan) eller så kan du kostnadsfritt göra bytet själv hos kundtjänst på Utmarksvägen 16 i Gävle.

Det går inte att byta kärl i samband med att chauffören tömmer hemma hos dig.

Var finns information om ändrade sophämtningsdagar och öppettider vid storhelger och röda dagar?

Information om ändrade sophämtningsdagar och öppettider hos våra återvinningscentraler vid storhelger och röda dagar kan du hitta på flera ställen.

  • Dina sophämtningsdagar söker du lätt upp i vår sophämtningsguide överst på denna sida, där publiceras även eventuella förändringar.  För att få veta öppettider och förändringar kan du söka upp din närmaste återvinningscentral.
  • SMS skickas till dig som är folkbokförd i en fastighet och är över 16 år eller fastighetsägaren om den bor någon annanstans. Du som inte har ett mobilnummer registrerat på din hemadress får ett röstmeddelande via din fasta telefon, om du har en sån. Läs mer om hur du registrerar eller avregistrerar till telefonnummer längre ner på sidan under avsnitt “SMS vid ändrad sophämtning”
  • I sociala medier hittar du alltid den senaste informationen från oss. Följ oss gärna på Facebook och Instagram för att ta del av senaste nytt.
  • I bilagan som skickas tillsammans med fakturan kan du hitta information kring förändringar inför storhelger och röda dagar
  • Skyltar på återvinningscentralen informerar om kommande förändringar gällande öppettider.
Jag har problem med maskar och larver i min bruna tunna för matavfall. Har ni några bra tips?

Genom att undvika fukt och lukt kan du på ett enkelt sätt ta hand om din bruna tunna för matavfall på sommaren. Här får du några tips!

Så undviker du fukt

  • Låt matavfallet rinna av ordentligt innan det läggs i påsen för matavfall.
  • Lägg några tidningssidor i botten på påsen för matavfall.
  • Släng gärna hushållspapper och använda servetter i din påse för matavfall. Det suger upp fukten!
  • Låt kaffesump torka till en stund innan du slänger den i påsen för matavfall.
  • Vik ihop påsen för matavfall ordentligt innan du lägger den i din bruna tunnan för matavfall!

Så undviker du lukt

  • Skölj räkskal och lägg i tidningspapper innan du lägger skalet i påsen för matavfall.
  • Lägg fiskrens och räkskal i frysen och släng det i samband med sophämtning.
  • Vik ihop påsen för matavfall ordentligt innan du lägger den i sopkärlet.
  • Ställ soptunnan på en skuggig plats.
  • Tvätta soptunnan invändigt efter tömning. Häll gärna några droppar ättika i soptunnan efteråt.

Vill du ha hjälp med att tvätta dina kärl kan du boka kärltvätt i samband med sophämtningen. För mer information och bokning av kärltvätt, ring oss på 020 – 63 00 63 eller maila till info@gastrikeatervinnare.se .


sopbil1

Sms vid ändrad sophämtning

Att skicka sms till våra kunder med information om ändrade sophämtningsdagar vid storhelger och röda dagar är en del i ambitionen att utöka servicen mot våra kunder.

Vill du titta på, ändra eller ta bort dina kontaktuppgifter, följ länken https://secure.umscom.se/cdm/. Gästrike Vatten använder sig av samma tjänst vilket innebär att om du ändrar dina kontaktuppgifter i deras sms-tjänst så gäller det även hos oss.

Kom ihåg att du alltid kan hitta dina sophämtningsdagar direkt på hemsidan, även vid storhelger och röda dagar.

Så här skickar vi sms

Med hjälp av en kombination mellan digitala kartor och GIS (Geografiskt Informationssystem) och våra chaufförers körturer hittar vi de vi vill nå. Vi skickar sms till dig som är folkbokförd i en fastighet och är över 16 år samt till fastighetsägaren om den bor någon annanstans. Du som inte har ett mobilnummer registrerat på din hemadress får ett röstmeddelande via din fasta telefon, om du har en sån.

 

FRÅGOR & SVAR
Finns mitt nummer med?

Om du har ett oregistrerat kontantkort eller om ditt mobilnummer är registrerat på din arbetsgivare så får du inte våra sms automatiskt. Men du kan meddela att du vill ha sms via länken https://secure.umscom.se/cdm/. Du kan se och ändra mobilnummer och adresser. De personuppgifter som du lämnar till oss behandlas i enlighet med personuppgiftslagen. Det går inte att besvara de sms vi skickar.

Hur kan ni ha mitt nummer?

Vi hämtar ditt mobilnummer från din teleoperatörs databas. Uppgifterna är samma som till exempel Eniro använder. Äger du en fastighet eller är skriven på en adress och har en mobiltelefon som är registrerad på samma adress så kommer du att få våra sms. Om du har hemligt nummer är det din teleoperatörs ansvar att inte lämna ut ditt telefonnummer.

Hur får jag ett sms istället för talsvar?

Registrera ditt mobilnummer på länken https://secure.umscom.se/cdm/.

Jag har ett kontantkort, kan jag få sms ändå?

Ja visst, gå in på länken https://secure.umscom.se/cdm/och anmäl ditt nummer så får du ett sms.

Kan jag ta bort mina barns mobilnummer från tjänsten?

Ja, det kan du göra. Gå in på länken https://secure.umscom.se/cdm/och ta bort deras nummer.

Mitt mobilnummer är registrerat på mitt jobb, kan jag få era sms ändå?

Ja, det kan du få. Gå in på länken https://secure.umscom.se/cdm/och koppla ditt mobilnummer till adressen där du bor.

Kan jag ange samma mobilnummer för flera adresser?

Självklart kan du ange samma mobilnummer för flera fastigheter.

Hur gör jag om jag inte vill ha fler sms från er?

Gå in på länken https://secure.umscom.se/cdm/ och ta bort ditt nummer.


Det här gäller för dig med företag.

Vi hjälper dig som företagare med återvinning och hämtning av olika slags avfall. För dig med egen verksamhet är det viktigt att veta att företag enligt lag måste ha ett abonnemang för hushållsavfall (restavfall och matavfall, t ex städsopor och matrester) hos kommunen (som i vår region är kommunalförbundet Gästrike återvinnare). För annat avfall som uppstår i din verksamhet kan du anlita valfri entreprenör med tillstånd från länsstyrelsen att transportera avfall.

Tillsammans med dig som företagare eller fastighetsägare ser vi över vilka möjligheter som passar just er, vilket kan vara allt från små lösningar till ett komplett system. Vi hjälper er med återvinning och hämtning av olika slags avfall.

  • Hushållsavfall ( restavfall och matavfall)
  • Batterier, lysrör och lampor
  • Brännbart avfall
  • Förpackningar av metall, plast, papper och glas
  • Grovsopor
  • Kontorspapper
  • Metallskrot
  • Tidningar
  • Sekretess
  • Well
  • Farligt avfall
Kontakta oss

För mer information och bokning av företagsabonnemang, kontakta oss.

026–17 84 15, öppet måndag–fredag kl 7–16
info@gastrikeatervinnare.se

kundservice Maria


Ändring av intervall för restavfall

Om du vill kan du ändra hämtningsintervall på det gröna kärlet för restavfall. Men kärlen för matavfall töms alltid varannan vecka.

Ändra hämtningsintervall

Du kan beställa extra sophämtning

Ibland har våra kunder behov av extra sophämtning. Det kan vara vid högtider eller vid speciella tider på året. Då kan du givetvis beställa extra hämtning. Det gör du genom att fylla i formuläret. Du kan även kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Obs! Viktigt att tänka på när du beställer extra tömning. Ställ ut kärlet i samband med att du gör din beställning och låt stå tills det är tömt.

Beställ extra hämtning

Du kan anmäla uppehåll i hämtning

Ibland har du som kund inget behov av sophämtning under en längre tid. Det kan till exempel vara vid renovering eller längre resor.  Om det gäller en period som är längre än 3 månader kan du då ansöka om uppehåll i hämtning genom att fylla i formuläret nedan. Du kan även kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Ansökan om uppehåll i hämtning

Byt kärlstorlek

Det gör du enkelt i vårt formulär.

Byt kärlstorlek