I vår app håller du enkelt koll på dina fakturor och abonnemang, öppettider på återvinningscentralen och får tillgång till vår gedigna sorteringsguide. När det är dags för tömning av dina kärl får du en pushnotis dagen före tömning som påminner dig om vilka kärl du ska ställa ut.
Ladda ner appen
Appen laddar du ner gratis på App Store och Google Play.

Funktioner i appen
Genom att logga in i appen får du tillgång till samtliga funktioner och information om dina abonnemang via Mina sidor. Det går även bra att använda appen utan att logga in för att ta del av den allmänna informationen.
Tillgängligt för alla
- Återvinningscentral- ex. öppettider, packningslista, nyheter och föranmälan för besök med företagsbil
- Återvinningsstation - ex. hitta hit, frågor och svar, anmäl städning/tömning
- Sorteringsguide
- Vanliga frågor och svar
- Kontakta oss
Tillgängligt i inloggat läge
- Faktura - Läs, ladda ner eller se betalningsstatus på dina fakturor.
- Mina abonnemang - Håll koll på dina aktuella abonnemang.
- Påminnelse/pushnotis inför sophämtning
Jag vill ha påminnelse/pushnotis inför min sophämtning, hur gör jag?
För att få påminnelse/pushnotis om din sophämtning behöver du vara inloggad i appen. Inloggning sker endast med BankID.
- Logga in i appen med BankID.
För att kunna logga in behöver du stå som registrerad kund hos Gästrike återvinnare. - När du är inloggad i appen aktiveras påminnelse inför din sophämtning. Du kan stänga ner appen och kommer fortfarande få ett pushmeddelande så länge du inte aktivt loggat ut.
- Inne i appen får du tillgång till information om dina kommande hämtningar, abonnemang och fakturor. Av säkerhetsskäl loggas du ut efter 15 minuters inaktivitet och kan behöva logga in igen. Det påverkar inte dina påminnelser inför sophämtningen.
Kan fler i vårt hushåll få påminnelse via appen?
Ja, personen som står skriven på abonnemanget kan ge en eller flera personer behörighet att få åtkomst till Mina Sidor. Den du ger behörighet kommer att kunna se allt som du ser och hanterar på Mina Sidor. Tänk därför på att endast ge behörighet till någon som du litar på. Du kan välja att ge personen behörighet under en tidsbegränsad period eller tillsvidare. Kom ihåg att du själv måste inaktivera behörigheten om personen inte längre ska kunna komma åt Mina Sidor.
Gör såhär:
- Gå in på "Profil" i appen
- Välj "Mina uppgifter"
- Välj "Behörigheter" och "skapa behörighet"
- Välj "Ny behörighet" och fyll i namn, personnummer och e-post till den person du vill ge behörighet.
- Välj om behörigheten ska gälla tillsvidare eller under en begränsad tid
- Spara.
- Nu kan personen du gett behörighet logga in i appen med sitt personliga BankID och kommer att få en påminnelse inför nästa hämtning.
Jag är inte registrerad kund, kan jag använda appen ändå?
När du laddat ner appen kan du välja att gå in i appen utan att logga in. Du får då tillgång till följande funktioner:
- Återvinningscentraler (öppettider, packlistor, nyheter m.m.)
- Återvinningsstationer (Anmäl städning/tömning, hitta hit, information)
- Sorteringsguide
- Kontaktuppgifter
Kan fler i vårt hushåll få påminnelse via appen?
Ja, personen som står skriven på abonnemanget kan ge en eller flera personer behörighet att få åtkomst till Mina Sidor. Den du ger behörighet kommer att kunna se allt som du ser och hanterar på Mina Sidor. Tänk därför på att endast ge behörighet till någon som du litar på. Du kan välja att ge personen behörighet under en tidsbegränsad period eller tillsvidare. Kom ihåg att du själv måste inaktivera behörigheten om personen inte längre ska kunna komma åt Mina Sidor.
Gör såhär:
- Gå in på "Profil" i appen
- Välj "Mina uppgifter"
- Välj "Behörigheter" och "skapa behörighet"
- Välj "Ny behörighet" och fyll i namn, personnummer och e-post till den person du vill ge behörighet.
- Välj om behörigheten ska gälla tillsvidare eller under en begränsad tid
- Spara.
- Nu kan personen du gett behörighet logga in i appen med sitt personliga BankID och kommer att få en påminnelse inför nästa hämtning.
Kan jag avaktivera min push?
Du kan välja att avaktivera notiser för appen Gästrike återvinnare via inställningar i din telefon.
Kan jag få push inför hämtning av latrin eller trädgårdsavfall?
I dagsläget skickar vi en påminnelse inför tömning av kärl för restavfall, matavfall, pappersförpackningar och plastförpackningar.
Vi arbetar för att utöka vår service och skicka fler påminnelser framöver.
Kan jag själv bestämma när min påminnelse ska komma?
Nej. Vi skickar en påminnelse dagen innan tömning sker. Ställ ut kärlen samma dag du mottager påminnelsen och låt stå tills de är tömda. I påminnelsen får du besked om vilka kärl du ska ställa ut.
Varför loggas jag ut från appen?
Av säkerhetsskäl loggas du automatiskt ut efter 15 minuter och behöver då logga in igen. Detta påverkar inte dina påminnelser inför nästa sophämtning.
Får jag en påminnelse/pushnotis även vid tillfälligt ändrade hämtdagar?
Ja, pushnotisen skickas alltid ut dagen innan hämtning, det gäller oavsett om hämtning sker din ordinarie hämtdag eller vid tillfälligt ändrade hämtdagar.