I vår app håller du enkelt koll på dina fakturor och abonnemang, öppettider på återvinningscentralen och får tillgång till vår gedigna sorteringsguide. När det är dags för tömning av dina kärl får du en pushnotis dagen före tömning som påminner dig om vilka kärl du ska ställa ut.
Ladda ner appen
Appen laddar du ner gratis på App Store och Google Play.

Funktioner i appen
Genom att logga in i appen får du tillgång till samtliga funktioner och information om dina abonnemang via Mina sidor. Det går även bra att använda appen utan att logga in för att ta del av den allmänna informationen.
Tillgängligt för alla
- Återvinningscentral- ex. öppettider, packningslista, nyheter och föranmälan för besök med företagsbil
- Återvinningsstation - ex. hitta hit, frågor och svar, anmäl städning/tömning
- Sorteringsguide
- Vanliga frågor och svar
- Kontakta oss
Tillgängligt i inloggat läge
- Faktura - Läs, ladda ner eller se betalningsstatus på dina fakturor.
- Mina abonnemang - Håll koll på dina aktuella abonnemang.
- Påminnelse/pushnotis inför sophämtning
Hur får jag påminnelse (pushnotis) inför min sophämtning?
För att få en påminnelse (pushnotis) dagen innan din sophämtning behöver du logga in i vår app med BankID.
Så här gör du:
-
Ladda ner och öppna appen Gästrike återvinnare.
-
Logga in med BankID.
Du behöver vara registrerad som kund hos Gästrike återvinnare för att kunna logga in.
När du har loggat in aktiveras påminnelsefunktionen automatiskt. Du kan stänga appen efteråt – så länge du inte själv loggar ut fortsätter du att få notiser inför varje hämtning.
Obs! Du loggas ut från viss personlig information (ex. hämtningsdagar, abonnemang- och fakturainformation) i appen efter 15 minuters inaktivitet, men det påverkar inte dina påminnelser.
Ge familjemedlemmar behörighet att få påminnelser
Vill någon annan i hushållet också få pushnotiser? Personen som står på abonnemanget kan enkelt ge andra tillgång via appen.
Så här delar du behörighet:
-
Gå till Profil i appen
-
Välj Mina uppgifter
-
Tryck på Behörigheter → Skapa behörighet
-
Fyll i namn, personnummer och e-post till personen
-
Välj om behörigheten ska gälla tillsvidare eller under en begränsad tid
-
Spara
Nu kan den du gett behörighet logga in med sitt eget BankID och får då också påminnelser inför sophämtning. Du kan när som helst ta bort behörigheten i appen.
Måste jag vara kund för att använda appen?
När du laddat ner appen kan du välja att gå in i appen utan att logga in. Du får då tillgång till följande funktioner:
- Återvinningscentraler (öppettider, packlistor, nyheter m.m.)
- Återvinningsstationer (Anmäl städning/tömning, hitta hit, information)
- Sorteringsguide
- Kontaktuppgifter
Få påminnelse inför sophämtning utan att vara registrerad som kund
Om din partner eller annan familjemedlem står skriven som kund hos oss kan personen som står skriven på abonnemanget ge dig behörighet att logga in på Mina Sidor och appen. Du får då tillgång till samma information som personen som står registrerad kund. Det är därför viktigt att bara ge behörighet till någon man litar på. Den registrerade personen kan välja att ge personen behörighet under en tidsbegränsad period eller tillsvidare och måste själv inaktivera behörigheten om personen inte längre ska kunna komma åt Mina Sidor.
Så gör du:
- Gå in på "Profil" i appen
- Välj "Mina uppgifter"
- Välj "Behörigheter" och "skapa behörighet"
- Välj "Ny behörighet" och fyll i namn, personnummer och e-post till den person du vill ge behörighet.
- Välj om behörigheten ska gälla tillsvidare eller under en begränsad tid
- Spara.
- Nu kan personen du gett behörighet logga in i appen med sitt personliga BankID och kommer att få en påminnelse inför nästa hämtning.
Varför kan jag inte logga in i appen?
Om du får ett felmeddelande vid inloggning kan det bero på något av följande:
- Du är inte registrerad som kund hos oss.
Endast personer som står på ett abonnemang hos Gästrike återvinnare kan logga in i appen.
Lösning: Be den i hushållet som står på abonnemanget att ge dig behörighet via appen. Då kan du logga in med ditt eget BankID och få tillgång till funktionerna. - Du är registrerad som kund men får ändå ett felmeddelande.
Då kan det vara ett tekniskt fel.
Lösning: Gör en felanmälan till vår kundservice, så hjälper vi dig att undersöka vad som är fel.
Jag får inte påminnelsen före tömning, vad är fel?
Det kan bero på några olika saker. Kontrollera gärna följande:
-
Är du fortfarande inloggad i appen?
Om du själv har loggat ut, eller om du fått upp en inloggningsruta men inte loggat in igen, slutar påminnelserna att fungera. Logga in på nytt för att återaktivera dem. -
Har appen rätt att skicka pushnotiser?
Gå till inställningarna i din telefon och kontrollera att appen Gästrike återvinnare har tillåtelse att skicka notiser.
Om du har testat detta och ändå inte får några notiser är du välkommen att kontakta vår kundservice för vidare felsökning.
Varför loggas jag ut från appen?
Av säkerhetsskäl loggas du automatiskt ut från de tjänster i appen där du får tillgång till information gällande ditt abonnemang. Detta är för att ingen obehörig ska få tillgång till din information om du exempelvis tappar din telefon eller liknande.
Så påverkar utloggningen mina påminnelser/pushnotiser
Om en inloggningsruta visas när du aktivt använder appen behöver du förnya inloggningen för att fortsätta få påminnelser. Om du stängt ner appen och sen loggas ut automatiskt så påverkar det inte dina påminnelser. Vi arbetar ständigt för att förbättra appen och hoppas kunna hitta en lösning kring detta inom kort.
Kan jag avaktivera min push?
Du kan välja att avaktivera notiser för appen Gästrike återvinnare via inställningar i din telefon.
Kan jag själv bestämma när min påminnelse ska komma?
Nej. Vi skickar en påminnelse dagen innan tömning sker. Ställ ut kärlen samma dag du mottager påminnelsen och låt stå tills de är tömda. I påminnelsen får du besked om vilka kärl du ska ställa ut.
Får jag en påminnelse/pushnotis även vid tillfälligt ändrade hämtdagar?
Ja, pushnotisen skickas alltid ut dagen innan hämtning, det gäller oavsett om hämtning sker din ordinarie hämtdag eller vid tillfälligt ändrade hämtdagar.
Kan jag få push inför hämtning av latrin eller trädgårdsavfall?
I dagsläget skickar vi en påminnelse inför tömning av följande kärl:
- Restavfall
- Matavfall
- Pappersförpackningar
- Plastförpackningar
- Trädgårdsavfall
Vi arbetar för att utöka vår service och skicka fler påminnelser framöver.