Leende man pratar i telefon
arrow_downward
Var kan jag lämna mina textilier till återvinning/återanvändning?

Du kan lämna ditt textilavfall för återanvändning/återvinning på våra återvinningscentraler. Lägg i hopknuten påse och sortera som Textil. Det går också bra att lämna dem för återanvändning i insamlingsboxar för textilier eller på secondhandbutiker.

Strumpor, underkläder och mycket smutsiga, trasiga och blöta textilier och kläder slänger du i soppåsen med restavfall hemma eller i containern för energiåtervinning på återvinningscentralen.

Oljiga kläder och textilier sorteras som farligt avfall på återvinningscentralen

Hur får jag påminnelse (pushnotis) inför min sophämtning?

För att en påminnelse (pushnotis) dagen innan din sophämtning behöver du logga in i vår app med BankID.

här gör du:

  1. Ladda ner och öppna appen Gästrike återvinnare.

  2. Logga in med BankID.
    Du behöver vara registrerad som kund hos Gästrike återvinnare för att kunna logga in.

När du har loggat in aktiveras påminnelsefunktionen automatiskt. Du kan stänga appen efteråt – länge du inte själv loggar ut fortsätter du att notiser inför varje hämtning.
Obs! Du loggas ut från viss personlig information (ex. hämtningsdagar, abonnemang- och fakturainformation) i appen efter 15 minuters inaktivitet, men det påverkar inte dina påminnelser.


Ge familjemedlemmar behörighet att påminnelser

Vill någon annan i hushållet också pushnotiser? Personen som står abonnemanget kan enkelt ge andra tillgång via appen.

här delar du behörighet:

  1. till Profil i appen

  2. Välj Mina uppgifter

  3. Tryck BehörigheterSkapa behörighet

  4. Fyll i namn, personnummer och e-post till personen

  5. Välj om behörigheten ska gälla tillsvidare eller under en begränsad tid

  6. Spara

Nu kan den du gett behörighet logga in med sitt eget BankID och får också påminnelser inför sophämtning. Du kan när som helst ta bort behörigheten i appen.

När kommer ni att börja hämta förpackningar hos mig?

Samtliga hushåll ska ha närsorterat före 2027. Här kan du söka på din adress och få veta när du preliminärt beräknas få dina kärl för plast- och pappersförpackningar.

 

Varför är det påsar kvar i matavfallskärlet efter tömning?

På vintern beror det på fastfrysning och på sommaren att påsen varit kladdig och torkat fast på grund av värme.
Då vi oftast hämtar med sidlastare ser inte chauffören ned i kärlet och märker inte att påsar fastnar. Det enda de kan se via en kamera är om det trillar ut påsar. Kontrollera därför kärlet när du ställer ut det för tömning och lösgör påsar som sitter fast. Det bruna kärlet är väl tilltaget i storlek och ska räcka en hel månad. Det gör därför inte så mycket om några påsar fastnat i botten.

Är kärlet så fullt att det behöver tömmas före nästa ordinarie hämtningsdag? Du kan beställa en extra hämtning via vår e-tjänst "Beställ extra hämtning av sopor eller latrin" mot en framkörningsavgift. Det är fastighetsägarens ansvar att lossa på påsarna så att kärlet kan tömmas utan problem.

 

Relaterade formulär:

Jag har flyttat/sålt min fastighet. Vad behöver jag göra då?

Då behöver du göra en överlåtelse av ditt abonnemang till den nya ägaren. Det gör det enklast via vårt formulär "Överlåtelse". Du kan också skriva ut blanketten och skicka till oss.

Relaterade formulär:

arrow-right