Du kan lämna ditt textilavfall för återanvändning/återvinning på våra återvinningscentraler. Lägg i hopknuten påse och sortera som Textil. Det går också bra att lämna dem för återanvändning i insamlingsboxar för textilier eller på secondhandbutiker.
Strumpor, underkläder och mycket smutsiga, trasiga och blöta textilier och kläder slänger du i soppåsen med restavfall hemma eller i containern för energiåtervinning på återvinningscentralen.
Oljiga kläder och textilier sorteras som farligt avfall på återvinningscentralen
För att få en påminnelse (pushnotis) dagen innan din sophämtning behöver du logga in i vår app med BankID.
Ladda ner och öppna appen Gästrike återvinnare.
Logga in med BankID.
Du behöver vara registrerad som kund hos Gästrike återvinnare för att kunna logga in.
När du har loggat in aktiveras påminnelsefunktionen automatiskt. Du kan stänga appen efteråt – så länge du inte själv loggar ut fortsätter du att få notiser inför varje hämtning.
Obs! Du loggas ut från viss personlig information (ex. hämtningsdagar, abonnemang- och fakturainformation) i appen efter 15 minuters inaktivitet, men det påverkar inte dina påminnelser.
Vill någon annan i hushållet också få pushnotiser? Personen som står på abonnemanget kan enkelt ge andra tillgång via appen.
Gå till Profil i appen
Välj Mina uppgifter
Tryck på Behörigheter → Skapa behörighet
Fyll i namn, personnummer och e-post till personen
Välj om behörigheten ska gälla tillsvidare eller under en begränsad tid
Spara
Nu kan den du gett behörighet logga in med sitt eget BankID och får då också påminnelser inför sophämtning. Du kan när som helst ta bort behörigheten i appen.
Samtliga hushåll ska ha närsorterat före 2027. Här kan du söka på din adress och få veta när du preliminärt beräknas få dina kärl för plast- och pappersförpackningar.
På vintern beror det på fastfrysning och på sommaren att påsen varit kladdig och torkat fast på grund av värme.
Då vi oftast hämtar med sidlastare ser inte chauffören ned i kärlet och märker inte att påsar fastnar. Det enda de kan se via en kamera är om det trillar ut påsar. Kontrollera därför kärlet när du ställer ut det för tömning och lösgör påsar som sitter fast. Det bruna kärlet är väl tilltaget i storlek och ska räcka en hel månad. Det gör därför inte så mycket om några påsar fastnat i botten.
Är kärlet så fullt att det behöver tömmas före nästa ordinarie hämtningsdag? Du kan beställa en extra hämtning via vår e-tjänst "Beställ extra hämtning av sopor eller latrin" mot en framkörningsavgift. Det är fastighetsägarens ansvar att lossa på påsarna så att kärlet kan tömmas utan problem.
Relaterade formulär:
Då behöver du göra en överlåtelse av ditt abonnemang till den nya ägaren. Det gör det enklast via vårt formulär "Överlåtelse". Du kan också skriva ut blanketten och skicka till oss.
Relaterade formulär: