Det innebär att vi både ökar och minskar specifika taxor. Vi höjer t ex taxan på vissa tilläggstjänster i syfte att förbättra arbetsmiljön för våra chaufförer och minimera onödiga transporter. Kostnader som fastighetsägaren själv kan påverka.
Fastighetsnära hämtning av plast- och pappersförpackningar kommer vara kostnadsfri för fastighetsägaren och införs successivt med start 2024 för att vara på plats hos alla senast sista december 2026.
Avfallstaxan 2025 har beslutats i Gävle, Sandvikens, Hofors, Ockelbo och Älvkarleby kommun under hösten 2024 och kommer gälla från 1 januari 2025.
Vad är grundavgiften?
Grundavgiften är en fast avgift kopplad till boendeform och betalas av alla fastighetsinnehavare och verksamheter per år/säsong. I priset ingår bemannade återvinningscentraler för sorterade grovsopor och farligt avfall, samt insamling av returpapper och förpackningar med producentansvar från allmänna gemensamma insamlingsplatser som t ex återvinningsstationer. I grundavgiften ingår även övergripande kostnader för planering, kundtjänst, information, administration och lokaler.
Vad är hämtningsavgiften?
Hämtningsavgiften är de rörliga avgifter som man i viss mån kan styra över. Det kan till exempel handla om vilken storlek på kärl man har och hur ofta man behöver ha tömning. I denna kostnad ingår kärl, tömning, transport och behandling. I hämtningsavgiften ingår även papperspåsar och påshållare för insamling av matavfall.
Relaterade formulär:
Vad menas med miljöstyrande avgifter/taxa?
Storleken på avgifterna är ett sätt att öka incitamenten att sortera mera och minska på avfallet. Det innebär att:
- Mindre kärl är billigare än större kärl.
- Det är billigare att ha hämtning av restavfall mer sällan.
- De kunder som sorterar bra och som slänger så lite som möjligt i soppåsen med restavfall betalar mindre än de kunder som inte gör det. Det är väldigt dyrt att bränna restavfallet och det är bättre för miljön att återvinna tidningar och förpackningar och göra fordonsgas av matavfallet.
- Vi debiterar kunder vid felsorteringar och omklassning av avfall för att markera att sorteringskvaliteten inte är bra.
Relaterade formulär:
Hur mycket avfall uppstår i snitt i ett hushåll?
Det är såklart olika från hushåll till hushåll. Det finns schabloner som Avfall Sverige har tagit fram. Om man tittar på ett genomsnittligt hushåll, ca tre personer som bor i ett hus eller lägenhet, är behovet om hushållet sorterar bra att det uppstår ca 40-50 liter restavfall per vecka, ca 10-15 liter matavfall och ca 60-80 liter förpackningar per vecka.
De hushåll som sorterar enligt schablonerna kan hålla nere sina kostnader för avfallshanteringen.
Det finns många hushåll som har väsentligt mycket mera restavfall än schablonerna ovan, främst pga. sämre sortering och det kostar betydligt mera. Genom att arbeta för bättre beteenden och öka sorteringen kommer kostnaderna att sjunka. Bra för miljön och bra för plånboken.
Det finns omständigheter som gör att ett hushåll tidvis har mera avfall, tex. blöjor, vilket är naturligt. Det kan innebära ökade kostnader, då det kan behövas ett större kärl eller tätare hämtning.
Relaterade formulär: