Med anledning av den påverkan som coronaviruset (COVID-19) har på hela samhället följer Gästrike återvinnare händelseutvecklingen noga. Renhållning är klassat som en samhällsviktig verksamhet och vi vidtar försiktighetsåtgärder och planerar för att säkerställa att vi kan upprätthålla våra uppdrag.

 

På den här sidan sammanställer vi information kring hur coronaviruset påverkar eller kan komma att påverka vår verksamhet.

ÅTERVINNINGSCENTRALER
Har återvinningscentralerna öppet som vanligt?

Våra återvinningscentraler har öppet enligt ordinarie tider. Alla som tänker besöka våra återvinningscentraler behöver däremot vara extra uppmärksamma på tillfälliga ändringar. Vår hemsida är alltid uppdaterad med den senaste informationen.

Varför begränsar ni antalet besökare på återvinningscentralerna i Gävle, Sandviken och Skutskär?

Under de senaste dagarna har vi märkt att antalet besökare på våra återvinningscentraler har ökat markant. För att värna om våra medarbetares och besökares hälsa och säkerhet har vi därför infört begränsningar för hur många vi kan släppa in samtidigt på våra återvinningscentraler. Detta gäller i Gävle, Sandviken och Skutskär.

Personal på återvinningscentralen kommer se till att hålla nere antalet besökare som vistas på rampen (vid våra containrar) samtidigt. Detta kan medföra ökade köer och vi ber er att ha överseende med detta.

Vad ska jag tänka på inför mitt besök på återvinningscentralen?

 

Stanna hemma om du är sjuk

Tänk på att det rör sig många människor på våra återvinningscentraler, så följ de allmänna råden från Folkhälsomyndigheten och besök oss inte om du är sjuk eller befinner dig i karantän – för din och vår skull.

Lämna gärna barnen hemma
Ta inte med dig barnen till återvinningscentralen, om du inte måste. Tempot är tidvis mycket högt och många fordon och människor är i rörelse på en begränsad yta. Ett barn som rör sig mellan bilarna kan vara svårt att upptäcka i tid.

Använd handskar och håll avstånd
för både din, andra besökares och vår personal skull.

Vi begränsar antalet besökare på vissa återvinningscentraler
när antalet besökare blir för stort vilket kan medföra långa bilköer

Undvik att besöka återvinningscentralen
under perioder när antalet besökare är större än vanligt. Till exempel på lördagar och långhelger.

SOPHÄMTNING
Kan jag slänga mina hushållssopor som vanligt?

Ja, du ska sortera och slänga dina hushållssopor precis som vanligt. Men du får gärna tänka lite extra på att:

  • se till att din soppåse med restavfall är ordentligt förpackad och förslut med dubbelknut innan du kastar det i sopkärlet. Det gäller förstås särskilt om någon i hushållet är sjuk, men det är en bra regel att hålla sig till alla dagar.
  •  inte fylla dina kärl så mycket att avfall hamnar på marken. Får du fulla kärl kan beställa extratömning av sopor här. 

Det du gör för att förhindra smittspridning är viktigt

När smittspridning förekommer i samhället är det särskilt viktigt att sophämtningen fungerar – alltså är det extra betydelsefullt att du hjälper till att hålla våra sophämtare och andra som ser till att ta hand om ditt avfall friska.

Tack för att du hjälper oss med detta!

 

Påverkas min sophämtningsdag?

Just nu har vi inga störningar i sophämtningen och vi planerar för att vara redo om situationen förändras. Om det uppstår förseningar eller andra störningar i sophämtningen framöver informerar vi om detta via vår hemsida.

Skulle det uppstå förseningar så ber vi er ha förståelse för det.

KONTAKT OCH KUNDSERVICE
Är kundservice öppet som vanligt?

Kundservice når du som vanligt via e-post och telefon och du hittar kontaktuppgifter och öppettider här.

Då det är allas ansvar att undvika onödiga kontakter för att minimera risken för smittspridning har vi valt att begränsa våra öppettider i receptionen.

Receptionen är öppen mellan 10-11, måndag-fredag.

FÖR FÖRETAGARE
Har du minskade mängder avfall och förpackningar för tillfället?

 

Om ditt företag har drabbats av färre kunder eller gäster kan det också innebära minskade mängder avfall. Tänk på att du kan minska era kostnader för avfallshämtning genom att ändra ert hämtningsintervall, det sparar både pengar och minskar miljöpåverkan genom färre transporter. Vill du göra ändringen själv kan du göra det här:  Teckna eller ändra abonnemang

Kontakta oss gärna på 026-17 84 15 om du vill ha råd om vad som är bästa lösningen för ditt företag.

 

 

 

Har du frågor om din faktura eller behöver ansöka om uppskov på betalningen?

Välkommen att kontakta oss på e-post info@gastrikeatervinnare.se eller på telefon 026-17 84 15 så kan vi tillsammans se hur vi kan hjälpa er.

Har du övriga frågor om avfallshantering kopplat till coronavirus (covid-19)?

 

Företag eller andra verksamheter med frågor som rör hantering av avfall kopplat till Coronavirus (covid-19) kan kontakta kundservice på: 026-17 84 15 eller info@gastrikeatervinnare.se.

Tänk på att de flesta ärenden, som att göra ändringar i ett abonnemang, går att göra på vår hemsida:

I övrigt hänvisar vi till Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Mer information om coronaviruset hittar du även på Krisinformation.se och på 1177.se.

 

Tillsammans för en värld som räcker längre!