Så här fungerar det
Vi kommer ha sensorer vid infarten till våra återvinningscentraler som läser av registreringsskylten på de bilar som är registrerade som företagsbilar. Varje besök kostar 360:- exkl moms. Faktura skickas sedan månadsvis till det företag som bilen är registrerad på.
Har ert företag återvinningskort idag?
Alla företag som har ett återvinningskort för 2022 har fått ett brev där vi sagt upp avtalet gällande åvc-kort så att det slutar gälla från och med 1/4-2023. Fram till dess är ni fortsatt välkomna att åka till våra återvinningscentraler med kortet från 2022 liggande synligt i framrutan på samtliga av era bilar.
Vi kommer gå ut med mer information om vårt nya system i tid inför starten den 1 april 2023.
Hur fungerar det med automatisk fakturering av företagskunder på återvinningscentralen?
Vi kommer ha sensorer vid infarten till våra återvinningscentraler som läser av registreringsskylten på de bilar som är registrerade företagsbilar. Varje besök kostar 360:- exkl moms (pris gäller år 2023) oavsett mängd. Faktura skickas sedan månadsvis till det företag som bilen är registrerad på.
Just nu pågår ett arbete hos oss att besluta om vilken metod vi ska använda för hantering av eventuella undantag som behöver göras i samband med att vi byter system. Mer detaljerad information om hur det kommer gå till skickar vi ut via brev till alla våra befintliga företagskunder i god tid innan det nya systemet träder i kraft. Informationen kommer även finnas här på vår hemsida.
Hur gör jag om jag vill lämna privat avfall på återvinningscentralen när jag använder en företagsbil?
Just nu pågår ett arbete hos oss att besluta om vilken metod vi ska använda för hantering av de undantag som behöver göras i samband med att vi byter system. Mer detaljerad information om hur det kommer gå till skickar vi ut via brev till alla våra befintliga företagskunder i god tid innan det nya systemet träder i kraft. Informationen kommer även finnas här på vår hemsida.
Hur mycket kostar det för företag att lämna avfall från och med 1 april?
Varje besök kostar 360:- exkl moms oavsett mängd. Det avfall som idag är gratis att lämna på återvinningscentralen ska såklart fortsätta vara det även i framtiden. Faktura skickas sedan månadsvis till det företag som bilen är registrerad på.
Jag har ett återvinningskort för 2022. Hur gör jag fram till att ni börjar med automatisk fakturering?
Alla företag som har ett återvinningskort för 2022 har fått ett brev där vi sagt upp avtalet gällande åvc-kort så att det slutar gälla från och med 1/4-2023. Fram till dess är ni fortsatt välkomna att åka till våra återvinningscentraler med kortet från 2022 liggande synligt i framrutan på samtliga av era bilar.
Vi kommer gå ut med mer information om vårt nya system i tid inför starten den 1 april 2023.
Vad är anledningen till att börja med automatisk fakturering av företag som besöker återvinningscentralen?
Vi tror att vi på detta sätt ska kunna fånga upp de företag som av olika anledningar inte betalar för det avfall de slänger på återvinningscentralen idag. Vi har tyvärr ett stort intäktsbortfall på grund av detta. Det har dessutom varit svårt att administrera och beräkna rätt volymer i det gamla systemet med återvinningskort. Det nya systemet blir helt enkelt mer rättvist mot alla och vi tror att det kommer bidra till minskad köbildning och ökad miljönytta när fler kunder åker med mer avfall färre gånger. Det här är ett välbeprövat system som blir allt vanligare på återvinningscentraler i hela Sverige.
I dialog med våra företagskunder ser vi just nu över eventuella undantag och hur det i så fall skulle kunna hanteras. Vi kommer gå ut med mer detaljerad information om vårt nya system i tid inför starten den 1 april 2023
Varför ska företag betala för att åka med avfall till återvinningscentralen?
Som privatperson kostar det inget extra att lämna sorterade grovsopor på återvinningscentralen. Det ingår i avfallstaxan. Företagens avfall får däremot inte belasta taxan. Det avfall som företag lämnar kostnadsfritt idag ska även i fortsättningen vara kostnadsfritt. I dialog med våra företagskunder ser vi just nu över eventuella undantag och hur det i så fall skulle kunna hanteras.